carlabernard.reismee.nl

Galveston

Zondag, 15 september 34 zonnig

Gereden 358 Miles 572 km totaal 2856 Miles 4570 km

We hebben de afgelopen dagen in en rond de camping in Port Aransas verbleven. We hebben heerlijk uitgerust al moesten we wel een paar keer schuilen voor een stevige onweersbui. In Port Aransas is verder niet veel te beleven. Daarom zijn we terug gereden naar Corpus Christi om daar boodschappen te doen.

Op zondag hebben we Golfcarcity zoals Port Aransas best wel genoemd mag worden weer verlaten. We reden langs de kust maar moesten wel een stuk verder landinwaarts omdat we anders ferry’s moesten nemen om aan de overkant te komen. De route voerde ons door grote katoenvelden.

Vlak voor Houston was men met groot onderhoud van de weg bezig. De hoofdrijbanen waren er uit gesloopt en we moesten over versmalde stroken. Dat duurde bijna 40 kilometer. Snelheidsbeperking staat wel aangegeven maar omdat het zondag was en er dan niet gewerkt wordt hoef je je er kennelijk niet aan te houden. We reden dwars door Houston en kwamen langs de campings waar de nacht hadden door gebracht na het bezoek aan het Space Center.

We reden verder door naar het zuiden tot aan het strand van Galveston. Daar hadden we een camping aan de rand van de stad aan het strand. Ook hier was een lekker zwembad.

Tegen de avond zijn we het stadje ingelopen. We liepen Broadway op, de brede weg waarover we ook naar het strand waren gereden. Langs deze weg en de zijstraten staan oude historische gebouwen uit het eind van de 19e eeuw. Sommige zijn keurig in stand gehouden terwijl anderen zo’n beetje op omvallen stonden.

Bij een van de zijwegen was alles afgezet. Er was een bijeenkomst aan de gang waarbij opvallend veel politie aanwezig was. Een groep van een paar honderd man stond bij een prieel waar ze werden toegesproken. De groep eiste dat de opname van een bobbycam van een agent werd vrijgegeven. De opname zou duidelijkheid moeten geven over de arrestatie van een jongen die daarbij om het leven kwam. De wijde omgeving was zelfs met roadblocks dichtgezet en overal stonden politieauto’s. We mochten er rustig langs lopen. We liepen richting de haven en kwamen bij de wijk Strand uit. Daar waren allerlei gezellige barretjes en restaurantjes.

We staken Broadway weer over en liepen richting de boulevard en het strand. Op de trap van een van de huizen was te zien hoe hoog het water daar gestaan had tijdens Hurricane Ike in 2008. Nagenoeg alle huizen zijn van hout en zullen dus veel schade hebben gehad.

Aan de boulevard is een pier waarop een soort attractieparken is gebouwd. In een van de tentjes hebben we lekkere pizza gegeten waarna we in het donker naar de camping zijn terug gewandeld. Dat is hier geen probleem omdat er een breed voet/fietspad naast de weg loopt.

Ria van Rossem

Wat een mooie reis.en prachtige foto's.