carlabernard.reismee.nl

San Antonio

Na de lunch zijn we met de bus naar het centrum van San Antonio gegaan. De bus stopte voor de camping en reed in een kwartiertje naar het centrum. Langs de weg stonden veel houten huisjes. Aan de staat van deze huisjes was te zien dat de crisis hier nog lang niet voorbij is. Er stonden er veel leeg. Andere hadden dringend een lik verf nodig.

We werden in het centrum afgezet. Het was ook hier weer opvallend rustig. Zo druk als het gisteren op de snelwegen rond de stad was zo rustig was het in het centrum.

We liepen naar het Alamo. Dat is een oud gebouw dat symbool staat van de vrijheidstrijd van Texas. In het museum in Austin hadden we het verhaal van de onafhankelijkheid al gehoord. Daar stond een stukje replica van het Alamo. Het huis is ooit gebouwd door een priester die vanuit daar zijn missionarissenwerk deed. Later werd het onderkomen van de Spaanse troepen totdat deze werden verdreven door de Mexicanen. In 1836 kwam de Mexicaanse president Santa Anna met een leger van 6000 man naar San Antonio om de opstandige Texanen een lesje te leren. Met slechts 150 man wisten de Texanen echter de slag te winnen en daarmee de onafhankelijkheid van Texas te verkrijgen. Men had zich verscholen in het Alamo waar men drie weken stand hield voordat men de beslissende slag in hun voordeel kon beslissen. In begin 1900 werd er vlak naast het Alamo een groot hotel gebouwd. De eigenaar daarvan wilde eigenlijk de Alamo slopen om de ruimte te kunnen gebruiken voor zijn hotel. Twee gezusters hielden dat tegen waarna het een Texaans monument werd en zo voor het nageslacht bewaard bleef. Het is nu nog een grote kamer met een tuin waar een keermuur om heen is gebouwd. Op verschillende plaatsen is men nog met archeologisch onderzoek bezig. Ook hier werd film vertoond waarin het verhaal van Alamo werd verteld. Op het middenterrein gaf een man met veel enthousiasme uitleg over de vuurwapens die in die tijd gebruikt werden en toonde hij aan dat er binnen 1 minuut kon worden herladen.

Naast het Alamo is een groot nieuw winkelcentrum gebouwd.

Een klein stukje verderop is de grootste bezienswaardigheid van de stad: De Riverwalk. Door de stad stroomt een klein riviertje. Daarom heen heeft men aan beide zijde op het niveau van het water een wandelpad gemaakt. Aan dat wandelpad zitten allerlei restaurantjes. Het lijkt een beetje om de Utrechtse grachten. Uiteraard hebben we de Riverwalk gewandeld en bij een Mexicaans restaurantje met een tafeltje aan de rivier gegeten.

Daarna hebben we de bus weer teruggepakt naar de camping. San Antonio is een gezellig leuke stad die het bezoek meer dan waard was.

Marieke

Mooie tocht, veel plezier nog

Els

Mooi weer zeg!!

Reggie

De riverwalk barretjes kan ik me ook nog goed herinneren. ??en die smaakten goed? ik vond het een leuke gezellige stad?

Willem

Erg mooi om dit zo met jullie mee te mogen maken. Hoop op nog meer foto's en verhalen ;)