carlabernard.reismee.nl

Fort Worth Stockyards

Zaterdag, 31 augustus, half bewolkt, 36

Tegen het middaguur zijn we met een Uber naar de Stockyards in Fort Worth gegaan. Dat is een gebied waar vroeger alle dieren uit de wijde omgeving naar toe gedreven werden om te verhandelen. Dat gebeurde uiteraard door de cowboys. De dieren werden hier verkocht en werden daarna per trein naar het noorden vervoerd voor het vlees. Het huidige Stockyards is een toeristische attractie met veel souvenierswinkels, bars en restaurantjes.

Verderop er een museum. Achter het museum is nog een gedeelte van de oude Stockyards bewaard gebleven Daar stonden nog verschillende Longhorns, runderen met uitzonderlijke lange hoorns. We hebben wat rondgelopen en ons onder laten dompelen in de cowboy sfeer.

Om 1600 uur was er een heuse cattle drive. Hierbij werd het vee met paarden door der straat geleid. Het klonk erg spannend maar er reden zes cowboys die in een wandeltempo ongeveer 10 runderen met hun paarden rustig aan ons voorbij trokken. Er werd een vuurgevecht nagespeeld. Dat was echter erg flauw met steeds terugkomende zelfde grappen. De eindscene waarbij uiteraard de Bad Guys het loodje legden was wel aardig.

We hebben wat gegeten in een tentje met live muziek. We zaten even in de hal uit te rusten toen we opeens een trein hoorde. Deze reed gewoon de hal in. Het was een trein uit begin 1900. Hierbij kon je een tijd maken en werd een eerbetoon gegeven aan de Stockyards omdat dat die de ontwikkeling het spoor een enorme versnelling hebben gegeven omdat de noordelijke regio’s vlees nodig hadden.

In de avond was het tijd voor de rodeo. Deze werd in het Colosseum gehouden, een grote hal midden op de Stockyards. Het was bijna uitverkocht en betekende dat er ruim 3000 mensen zaten te kijken. De rodeo werd geopend met een ruiter die de vlag door de arena voerde. Eerst stapvoets en later steeds sneller. Op het eind maakte ze halt en werd het volkslied gezonden. Daarna begon de rodeo pas echt. Eerst kregen ruiters de opdracht om zo lang en elegant mogelijk op de rug van een wild paard te blijven zitten. Dat werd dan door een jury beoordeeld. Vervolgens moest een Lake met een lasso gevangen worden, op zijn rug gegooid worden en moesten alle poten aan elkaar worden genopt. Hierbij ging het om de snelste tijd. Er was een wedstrijd waarbij de dames zo snel mogelijk een lasso om de kop van een kalf heen moesten gooien. Tussendoor kregen we een show van een ruiter met een lasso en mochten alle kinderen eerst jagen op een kalfje en later op twee schapen. Daarna mochten duo’s proberen eerst een hoorn te voorzien van een lasso en daarna een van de poten. De dames moesten zo snel mogelijk een parkoers rond drie tonnen afleggen. Tot slot werd er geprobeerd zo lang mogelijk te blijven zitten op de rug van een stier.

Het was een vermakelijke avond die gewoon voorbij vloog omdat alles in een hoog tempo gebeurde.

Een Uber bracht ons weer netjes naar de camping.

Marieke

Goed geschreven bericht, alsof ik er zelf bij ben geweest, dank