carlabernard.reismee.nl

Tweede dag Austin

We zijn weer naar het centrum gewandeld. Achter het Capitol is het Texas Historisch Museum. Omdat ze overal aan het breken waren kostte het een beetje extra moeite om er te komen maar binnen heerste een aangename temperatuur.

In het museum werd het ontstaan van de staat Texas uitgelegd. Dat begon uiteraard met de oorspronkelijke bewoners de verschillende Indiaanse stammen. Zij hebben hier duizenden jaren geleefd totdat in 1492 de eerste Europeanen kwamen. In eerste instantie waren het de Fransen die zich in de kuststrook vestigden. Zij gunden het achterland aan de Spanjaarden. In de 17e eeuw werd het veroverd door de Mexicanen. In 1836 versloeg een groep pioniers de Mexicanen en werd de republiek Texas opgericht. In 1862 sloot deze republiek zich aan als 28e staat bij de Verenigde Staten.

Texas is erg groot. De oppervlakte zou in Europa Duitsland, de Benelux, Groot Brittannië en Ierland omvatte. Het heeft veel natuurlijke bronnen. In de eerste jaren was de katoenvelden erg belangrijk, later werd de plek ingenomen door de olie. Hout en mineralen zijn de andere grondstoffen. Op drie verdiepingen werd hieraan uitleg gegeven. Uiteraard is ook het cowboy leven nauw met Texas verbonden al maakt men hier wel het onderscheid tussen het echte cowboy leven met zijn tampende en de rodeo’s en het geromantiseerde beeld dat er in Hollywood van gemaakt is.

We zijn bijna drie uur binnen geweest en konden toen de hitte weer in.

We hebben gedineerd en zijn toen naar de rivier gelopen. Ondanks de hitte waren de mensen gewoon buiten aan het sporten en hardlopen. De vogels zochten verkoeling bij een fontein.

Daar woont onder de brug in de Congress Avenue de grootste vleermuis kolonie van de wereld. De hele kolonie bestaat uit enkele tienduizenden vleermuizen die elke avond net na zonsondergang de brug verlaten om in de wijde omgeving insecten te gaan eten. Ze vliegen daarvoor soms wel 300 kilometer per nacht. Tegen de ochtend keren ze weer terug onder brug. We stonden samen met enkele honderden anderen te wachten en inderdaad kwamen er grote zwermen vleermuizen uit de spelonken van de brug. Een fascinerend gezicht. In een kleine 5 minuten was het schouwspel over en waren de beesten weggevlogen.

Marieke

Dat was weer interessant om te lezen, leuk

Reggie

Ik volg jullie op de voet? keep in going????

Corry

Boeiend, maar wel heet hoor. gelukkig hebben jullie airco voor de afkoeling in de nacht.

Hylco

Een mooie natuurlijke manier om via de vleermuizen aan insectenbestrijding te doen...