carlabernard.reismee.nl

Bezoek aan Austin

Woensdag, 28 augustus, zonnig erg warm 40, 193 Miles (=308 km) totaal 249 Miles (=398 km)

Na een plaknacht waarbij de temperatuur niet onder de 30 kwam, waren we al vroeg wakker. We hebben een kop koffie gedronken en zijn op pad gegaan naar Austin. Omdat we nog redelijk vroeg waren vielen de files rond Houston mee. Toen we de stad achter ons hadden gelaten zijn we gestopt om te ontbijten.

We reden daarna door een glooiend landschap met graslanden en bossages. Soms zagen we al enorme ranches. Er waren ook al enkele ja-knikkers te zien waarmee de olie hier uit de grond wordt gehaald.

In een goede drie uur reden we naar Austin waar we een camping hadden in het midden van de stad. Het was ook daar bloedheet. De temperatuur liep op tot boven de 40. De camping ligt op een kwartiertje wandelen van het centrum. Je komt daar door een speciaal voor fietsers en voetgangers aangelegde brug te nemen. De brug werd echter ook veelvuldig gebruikt door elektrische stepjes. Deze zie je overal staan of liggen. Met een app kun je de step activeren en als hem niet meer nodig hebt deactiveer je hem met de app en laat je de step gewoon achter. Het klinkt heel simpel maar in de praktijk betekent het wel dat je overal stepjes ziet liggen. Dit komt ook omdat erg meerdere aanbieders zijn en er dus een overvloed aan stepjes is.

Austin doet veel gezelliger aan als Houston. In het centrum zijn overal gezellige barretjes en restaurants. Winkels vindt je ook hier niet. Die zullen allemaal in de malls in de buitengebieden zitten. We hebben eerst bij Starbucks lekker ijskoude frappucino genomen.

Daarna hebben we het Capitol bezocht. Austin is de hoofdstad van de staat Texas en haar regering zit in het Capitol. Daar zijn dus de kamers van de Senaat en de afgevaardigden. Het is een gebouw dat erg lijkt op de Capitols in Washington en Boston. Het Capitol van Austin is een van de oudste en kan dus al voorbeeld voor de andere hebben gediend. Na de veiligheidscontroles kom je meteen in de ruimte waar je tot in de kenmerkende koepel kunt kijken. In het midden van die koepel staat de Lone Star, het symbool van Texas en de naam van de staat. In de rondingen er omheen hangen portretten van de gouverneurs. Zo was ook George Bush jr hier vertegenwoordigd omdat hij gouverneur was voordat hij later president werd. We mochten een kijkje nemen in de vergaderzalen van de Senaat en de afgevaardigden. Opvallend was hoe alles nog een gevoel ademde van de jaren 70. Elk lid heeft een eigen bureau met daarachter een leren fauteuil en nog een telefoon met drukknoppen aan een van de poten bevestigd. Midden op het bureau stond een stemkastje.

Aan de wanden hingen verzamelingen van de senatoren en afgevaardigden door de jaren heen. Opvallend was dat de blanke man tot aan 1960 zo’n beetje het alleenrecht had. Pas daarna verscheen er af en toe een vrouw of een gekleurde man op de statiefoto’s . Het is duidelijk: Texas is behoorlijk conservatief.

Om het Capitol heen is een park aangelegd. Daar staan mooie beelden waaronder ook een replica van het Vrijheidsbeeld.

We hebben in 6 street gedineerd. Daarna zijn we weer terug gewandeld naar de camping. In de waterpartijen bij de rivier zagen we twee schildpadden.

In de camper hebben we de airco aangezet zodat het daar een stuk aangenamer werd.

Willem

Heel mooi om dit weer samen met jullie te mogen beleven.

Reggie

Ik vond het ook een mooie gezellige stad! Wie weet kom je Lance A. nog tegen hij heeft daar een
winkel in wielerkleding en is veel bezocht door wielerliefhebbers. "Mellow Johnny's Bike Shop".
Stel dat je daar bent neem dan MJ sokken voor mij mee ~: )
Geniet er van ik ben benieuwd naar de volgende berichtgeving.