carlabernard.reismee.nl

Bezoek Space Centre

Dinsdag, 27 augustus zonnig en onweer, 38 ,56 Miles(90km)

Na een normale nachtrust en ontbijt werden we door een Uber naar de camperdealer gebracht. We hadden gisteren al gebeld en konden om 10.00 uur komen. We werden welkom geheten door een gezellige man die erg behulpzaam was. Na het invullen van de formulieren en de uitleg van de RV zoals de camper hier genoemd wordt, zorgde hij nog voor een broodrooster en koffiezetapparaat. Ook stoeltjes en een tafel werden nog in de camper gelegd. We hebben eerst de koffers uitgepakt en alles een plekje in ons tijdelijke huis op wielen gegeven. De camper is 9 meter lang en heeft een eigen slaapkamer in het achter gedeelte. Voorin is de eettafel en een zitbank. Verder is er een douche, toilet, magnetron en grote koelkast met vriesvak. Voor ons tweeën dus meer als voldoende ruimte.

We reden naar de Walmart om de eerste inkopen te gaan doen. Op het ruime parkeerterrein waar de RV gemakkelijk geparkeerd kan worden werden we aangesproken door een Amerikaan met de vraag hoe zo iets groots nu rijd. Hij wilde graag met zijn gezin op pad maar vond 30 ft toch wel erg groot.

In de Wallmart hebben we de boodschappen gedaan. Alles wordt nog in plastic tasjes gedaan die na de kassa in een carroussel voor de caissière te bereiken is. Met zo’n 20 tasjes werd het winkelwagentje weer gevuld.

We hebben koers gezet in zuidelijke richting naar het Space Centre. Daarbij reden we weer langs het centrum van Houston. Een paar Miles voor het Space Centre brak de hemel open uit een inktzwarte lucht. Het plensde even heel heftig. We reden inmiddels het parkeerterrein van Space Centre op. Daar hebben we eerst geluncht. Het is toch wel erg gemakkelijk dat je zelf alles bij je hebt. Je zet de aggregaat even aan en je kunt je brood roosteren en koffie zetten. Na de lunch was het nagenoeg droog al waren er nog wel donderslagen te horen.

In het Space Centre werden we meegenomen in de tijd van de Amerikaanse ruimtevaart. Dat begon met een film waar alle projecten van Gemini tot ISS werden uitgebeeld.Het glorieuze hoogtepunt was uiteraard de landing op de maan en de wandelingen die daar gemaakt werden. Voor de kinderen waren er allerlei mogelijkheden om te leren wat gewichtloosheid betekende en het verschil in aantrekkingskracht van de aarde, de maan en Mars. Er was een aparte ruimte waar de 12 astronauten de op de maan zijn geweest apart belicht werden. Ook hun pakken werden daar tentoongesteld. Aan een andere wand hingen foto’s van alle missies die tot vandaag naar de ruimte zijn geweest. Daar zagen we twee foto’s van Andre Kuipers hangen. De foto van Wubbo Okkels konden we niet ontdekken.

In de volgende hal was een gedeelte van het ISS nagebouwd en kreeg je een mooie indruk hoe de mensen daar kunnen werken en verblijven. Het is even wennen dat alles tegen de ronde wanden zit en men daar toch simpel bij kan omdat men door de ruimt zweeft. In de volgende ruimte waren nog meer projecten te zien en de laboratoria die de mee terug gebrachte spullen onderzocht. Er was een ook een klein stukje maansteen dat je aan kon raken.

Buiten stond een Boeing 747 met daar bovenop een Space shuttle. De Space shuttle was de eerste capsule waarmee men ruimtereizen kon maken die weer opnieuw gebruikt kon worden. De terugkomst in de ruimte vond echter bijna altijd in de Stille Oceaan terwijl de lancering van een nieuwe vlucht vanaf Cape Canaveral in Florida plaatsvonden. Een slimme geest kwam op het idee om de Space shuttle boven op een 747 te zetten en zo door de lucht te vervoeren. Dat is enkele honderden malen uitgevoerd. In de Boeing was te zien hoe deze was verstevigd om het gewicht van de shuttle te kunnen dragen.

We hebben een camping vlak bij het Space Centre op gezocht.

Reggie

qua musea pakken ze het daar wel goed aan.
Misschien een idee om de "National Museum of the Pacific War" in Fredericksburg te bezoeken.
Inclusief een voorstelling in outdoor theater waar de landing van Iwo Jima wordt nagebootst. (re-anacment) Dat was echt VET!!! (Zeker de moeite waard ~: )
En het stadje is het ook gezellig!! Je ziet dat het Duitse roots heeft.

reggie

PACIFIC COMBAT ZONE (na dit bezoek het museum bezoeken)
VISIT TIME: AVERAGE 2 HOURS 508 E. AUSTIN STREET
Featuring a TBM Avenger, PT-309, a scale map of the Asiatic-Pacific Theater, the Museum's new STEAM (science, technology, engineering, art and mathematics) lab, and the William P. Clements, Jr. Amphitheater's battlefield, the Pacific Combat Zone is an essential component of our educational programming. Through regularly scheduled combat programs, the sights, scenes and smells of a beach-front battlefield come to life.

reggie

oja en vergeet niet de daar in Texas bekende "Whataburger" te bezoeken. Die kunnen jullie niet missen

Herman

Indrukwekkend en wat een camper...

Els

Geweldig

Hylco

Ziet er allemaal heel goed uit!
Geniet er samen lekker van!