carlabernard.reismee.nl

Derde dag New York

Zondag, 25 augustus licht bewolkt, 26

Bij een tentje vlak bij het hotel hebben we een stevig ontbijt genomen. Het bestaand uit een omelet met gebakken aardappeltjes en toast. Daarbij kreeg je zoveel koffie als je maar wilde.

Met deze goed gevulde maag liepen we naar het 9/11 Memorial. Dat is een museum naast het WTC dat geheel aan de ramp op 11 september 2001 gewijd is.We hadden via internet al kaartjes gekocht en konden dus de rij voorbij lopen en mochten meteen naar binnen. Het was nog redelijk rustig. Na een security check daalden we via een brede trap af na een ruimte die onder een van de herdenkingsbassins ligt. Daar werden we meegenomen in de tijd van de ochtend van 11september. Via beeld en geluidsmateriaal liet men eerst zien hoe de rest van de wereld kennis nam van hetgeen er in New York op die dag gebeurde en hoe groot de verbazing was die later over ging in verbijstering. Daarna stegen de vier vliegtuigen op die werden gekaapt en zich even later dus in de Twin Towers, het Pentagon en een weiland in Pennsylvania boorden. Geen van de inzittenden van deze vliegtuigen overleefden het maar verschillenden hadden via telefoon berichten naar verwanten achtergelaten.

Daarna kwamen de torens aan bod. De noordelijke toren werd om 8.36 geraakt. Men dacht eerst aan een ongeluk en daarom werden de brandweerlieden naar boven gestuurd om de brand te blussen. Toen om 9.03 de tweede toren werd geraakt was duidelijk dat er heel iets anders aan de hand was. Iets voor 10.00 zakte de zuidelijke toren in 10 seconden helemaal in elkaar. Dat zelfde lot trof de tweede toren een klein half uurtje later. In de tussentijd waren de twee andere vliegtuigen ook neergestort. In totaal kwamen er 2977 mensen om het leven.

Doordat er nog verschillende geluidsopname waren van de mensen in de toren die om hulp smeekten, kreeg je opnieuw kippenvel en greep het je weer aan. Overall waren voorwerpen te zien die tijdens de ramp vervormd waren geraakt. Het meeste indruk maakten de grote stukken verwrongen staal die ooit voor de voor de stevigheid van de torens hadden gezorgd. Door de enorme hitte is het staal gewoon gesmolten en daardoor zijn de torens in elkaar gestort. In een ander gedeelte was een fotogalerij van alle slachtoffers gemaakt. Op monitors kon je een foto aanklikken om meer over die persoon le lezen. In die ruimte werden door nabestaanden de namen van de slachtoffers opgenoemd.

In de laatste ruimte werd duidelijk gemaakt hoe de jacht op Osama Bin Laden werd georganiseerd en hoe de New Yorkers de draad weer oppakten met als trotse resultaat de opening van het nieuwe WTC precies 10 jaar na de aanslag.

We zijn bijna twee uur binnen geweest en het maakte een erg diepte indruk op ons.

Hierna zijn we met de metro naar Coney Island gegaan. Dat is een ritje van bijna een uur en dat kost ook gewoon maar $3,00. Coney Island is een badplaats met een groot pretpark. Het heeft een mooi wit strand. Met dit mooie weer was het er gezellig druk. Het strand was niet de reden waarom we hier naar toe gingen.

We hebben namelijk een baseball wedstrijd van de Brooklyn Cyclones bezocht. Dat was een leuke happening. In een stadion waar zo’n kleine 7000 toeschouwers in kunnen was vanaf een uurtje voor de wedstrijd al van alles te doen. Bij binnenkomst kregen we een doosje met daarin een zwarte kat. Deze kat was de mascotte van de New York Mets die 50 jaar geleden in 1969 kampioen van Amerika werden. Het is kennelijk een collectorsitem want er werd verschillende keren na gevraagd. De teams waren bezig met een warming-up, er liepen mascottes rond en de kinderen en soms ook volwassenen bedelden bij de spelers om handtekening op plaatjes, basecaps en ballen. Om precies 16 uur begon de wedstrijd met het zingen van het volkslied. Daarna begon de wedstrijd. Het krachtsverschil tussen de twee teams was echter erg groot waardoor het na drie innings al 11-0 stond. We hebben het daarna voor gezien gehouden en zijn weer met de metro terug gegaan.

Terug op Manhattan hebben we in Chinatown noodles met kip gegeten.

Daarna viel de avond weer over stad en zijn we naar het hotel teruggegaan. Morgen moeten we vroeg op want we worden al om 5.00 uur opgehaald om naar Houston te vliegen.

Reggie

Prachtig!!!

Leo

Wordt er weer stil van!!!

Els

Mooi stuk weer Bernhard

Marlies en George

Een feest van herkenning! Jammer dat het eerste deel er al weer opzit. Goede reis verder!

Hylco

Indrukwekkend verhaal van het 911 memorial. Goede reis verder!

Marieke

Interessant om zo te horen, wat jullie meemaken, dank