carlabernard.reismee.nl

Tweede dag New York

Zaterdag, 24 augustus, zonnig 27

We waren vroeg wakker na een redelijke nachtrust. Met de metro zijn we naar Grand Central gegaan. Dat is het hoofdstation. De grote hal is voorzien van schitterende ramen, wat een een mooie lichtinval geeft.

We liepen naar Lexingtonstreet om te gaan ontbijten in een tentje waar we al eerder waren geweest. Helaas was het over de kop en dus gesloten. We hebben toen ontbeten in een ander tentje Dat smaakte prima maar we misten de Italiaanse stijl die er bij het oude tentje wel was.

Na het ontbijt zijn we richting de East rivier gelopen door de wijk Tudor. Daar staan schitterende oude appartementen in Engelse stijl. Bij de rivier kwamen wij uit bij het hoofdkantoor van de Verenigde Naties. We vervolgden onze weg langs de rivier op First Avenue omdat er geen voetpad direct langs het water loopt. We liepen een van de doodlopende straten in om weer bij de rivier te komen. Daar keken we uit op het Roosevelt Island. Een jonge vrouw die hond aan het uit laten was hoorden ons hier over praten en gaf ons spontaan advies hoe we daar konden komen. We liepen naar de Second Avenue en een eindje verderop was de Tramway Plaza. Daar is een kabelbaan naast de Ed Koch Queensboro bridge waarmee je in vijf minuten naar het eiland wordt gebracht. Je kunt hiervoor gewoon je ticket voor de metro gebruiken. Vanaf het eiland heb je een mooi uitzicht op de skyline van Manhattan. Op de punt van het eiland is een memorial gemaakt voor president Roosevelt. We hebben daar even rondgewandeld en kwamen de eerste eekhoorns tegen.

Nadat we dezelfde weg weer terug hadden genomen liepen we door de Upper East Side naar Central Park. Na een koffiemoment zijn we de 8e Av opgelopen. Deze was over een groter afstand helemaal afgesloten en er was een alternatieve markt bezig met hapjes, drankjes en allerlei snuisterijen. Op de markt lieten we ons een heerlijke fruit smoothie maken.Het was alleen uitkijken bij de zijstraten want die waren gewoon open. Het was er gezellig druk. Deze markt hield op bij Time Square. Dat was ook te zien want het verkeer stond daar helemaal vast.

We liepen weer naar het zuiden om vanaf de 33e in de richting van de Hudson te gaan. Na het Penn station was het een grote bouwput. Op de plek waar we een ander eettentje hadden moet nu het NewNew York verschijnen. Een belangrijk onderdeel daarvan is een nieuw Penn station. In het verlengde daarvan werd nog vol op gebouwd. Vlak bij de Hudson rivier een is een nieuw groot winkelcentrum neergezet, de Hudson Yards. Tussen dit chique en erg ruim opgezette winkelcentrum en de rivier staat een kunstwerk met alle trappen, de Vessel genaamd. Het bestaat uit 2500 treden die in 80 trappen verwerkt zijn. Het ziet er fantastisch uit. Per uur mogen er maar een gelimiteerd aantal mensen de trappen belopen. Om het makkelijk te maken kun je beginnen met de lift naar boven maar op de weg naar beneden moet je weer weer regelmatig een trap naar boven nemen om verder te komen.

Aan de Vessel de nu de High Line vastgemaakt. Deze oude spoorweg die hoog boven de straten loopt is enkele jaren geleden helemaal gerestaureerd en aangelegd als voetpad. Toen liepen we er nog nagenoeg alleen, nu was op sommige stukken sprake van filevorming zo druk was.

Vanaf de High Line zijn we weer naar het hotel gelopen om een beetje uit te rusten van deze wandeling van ruim 20 km.

Han

Nou jullie hebben al veel gezien
Prachtige foto’s
Ben benieuwd naar het volgende verslag en foto’s

LEO

LEUK OM WEER MEE TE REIZEN, HAVE A SAVE TRIP

Herman

Prachtig, maar ruim 20 km wandelen...pff haha

Eric

Heel mooi, interessante route hebben jullie gemaakt.

Corry

Geen wonder dat je een beetje moet rusten, 20 km wandelen en dan zoveel zien!

Brigitte

Ziet er mooi uit. Veel mooie locaties om te fotograferen. Lekker genieten.?

Thea

Ik neem een van jullie mee als ik naar New York wil Handig zo'n gids

Angela en Ronald

Flinke en mooie wandeling voor de zondag. Leuk om jullie te volgen. Veel plezier!