carlabernard.reismee.nl

Met de trein naar Nuwara Eliya

Woensdag, 29 augustus, licht bewolkt 30 en later 20

We konden uitslapen omdat we pas om 10.00 uur werden opgehaald om naar het station te gaan. Op weg daar naar toe stopten we eerst bij een bakker om broodjes voor de lunch in te slaan. Bij het station haalden we tickets op die al voor ons waren geserveerd.

We konden 1e klas reizen met een eigen vaste stoel en airco. In de tweede klas heeft men ook geserveerde plekken en plekken waar iedereen kan gaan zitten. De derde klas is voor iedereen toegankelijk. We zaten te wachten toen in het Srilankees werd omgeroepen dat de trein 20 minuten vertraging had. Inderdaad tegen 11.30 reed de trein het station binnen. Het station is een eindpunt, dus de trein kan niet verder maar moet dezelfde weg weer terug. De serene rust die eerst heerste maakte nu plaats voor hectiek omdat iedereen meteen de trein in wilde toen de aankomende passagiers waren uitgestapt. De 2e en 3e klas voor de vrije plaatsen waren afgeladen vol. Bij ons waren nog enkele stoelen vrij, zodat we van kant konden wisselen om te genieten van het uitzicht.

We verlieten Kandy en al vrij snel daarna begon de trein te klimmen. Dit gaat alles in een gezapig tempo. Op de meeste plaatsen mag hij niet harderdan 25 km/u en soms moet dat nog terug naar 10 km/u. We maakten verschillende stops. Dat duurde soms een hele tijd omdat we dan moesten wachten op de tegemoetkomende trein. Het hele spoor is enkel spoor en alleen bij de stations kunnen de trein elkaar passeren.

Het landschap was erg heuvelachtig met grote bomen. We klommen steeds verder en na twee uur zagen we de eerste theeplantages. Vanuit de geopende deuropening konden we dat prima bekijken. Het grote nadeel van de 1e klas is dat alles potdicht zit omdat anders de airco niet werkt. Het fotograferen door de niet geheel schone ramen is een crime. Op sommige theeplantages zagen we de plukkers bezig.

Na bijna 4 uur kwamen we aan in Nanu Oya, een klein dorpje. Dit ligt op 1800 meter. Omdat Kandy op 500 meter hoogte ligt hadden we dus 1300 meter geklommen. Dat was aan de temperatuur ook wel te merken. Het was nog steeds 20 gaden maar de meeste mensen hier droegen lange broeken en een jas. Sommige hadden zelfs een ijsmuts op. Alleen de toeristen liepen in korte broek en t shirt. Een paar heuvels verder kwamen we aan in Nuwara Eliya. Daar checkten we in bij het hotel. Hierna hebben we nog even een wandeling gemaakte door dit bergdorpje. Opvallend is de Engelse invloed die overal nog zichtbaar is. Er is een drafbaan, een golfbaan en een hotel in Victoriaanse stijl. Het postkantoor is zeer opvallend. Het dorpje maakt de inmiddels bekende rommelige indruk. Bij een stalletje kochten we een soort snack. Een driehoekje met vis smaakte prima maar het rolletje met groente was er spicy.