carlabernard.reismee.nl

Sigiriya en Pidurangala

Zaterdag, 25 augustus, onbewolkt, 36

We stonden heel vroeg op en zaten al om 6.30 aan het ontbijt.We gingen naar Sigiriya. Daar zijn twee steile rotsen die uit het verder vlakke land uit steken. Het is vandaag FullMoon en dat is een maandelijkse feestdag op het moment van de volle maan. Iedereen is dan vrij. Lahi had al aangegeven dat het bij de Lion Rock erg druk zou zijn. We kozen daarom voor het zusje Pidurangala Rock. De Lion Rock is de beroemdste omdat een koning in de 5e eeuw een onneembare vestiging wilde bouwen. Hij liet daarop boven op deze rots, de bijna 2 ha beslaat een paleis bouwen. De steile wanden waren natuurlijk makkelijk te verdedigen. De klim bestaat uit en heel groot aantal treden. Vlak voor de top zijn nog enkele fresco’s te zien. Op ‘onze” rock is alleen een liggende Boeddha te zien. We begonnen aan de klim en moesten eerst door een tempel.

Daarna volgende nog vele treden steil omhoog. Het was een heftige klim. We kwamen bij de liggende Boeddha. Het uitzicht was al erg mooi maar de Lion Rock konden we hier nog niet zien.

De trappen waren voorbij en we moesten nu over rotsblokken heen klauteren. Sommige doorgangen waren zo nauw dat we er maar amper door konden.

Bij een volgende rotspartij was het nauwelijks mogelijk om de overkant te halen, maar met geduld en hier en daar een helpende hand van medeklimmers kregen we na een uur klimmen onze beloning. Een magnifiek uitzicht op de Lion Rock en de weide omgeving.

Het was hier nog erg rustig. Er waren hooguit 10 mensen boven. Op de Lion Rock konden we zien dat de mensen in file naar boven liepen.

We genoten van het uitzicht. Nadat we voldoende hadden uitgerust, begonnen we aan de terugweg. Op een van de rotsen gleed Carla onderuit en viel hard op haar kont. De achterkant van haar rechterbeen was behoorlijk geschaafd.We liepen verder naar benden en kwamen steeds meer mensen tegen die nog naar boven wilden. Na ruim drie kwartier kwamen we weer bij de tempel uit en zagen we Lahi. Zijn broer probeerde de Lion Rock te beklimmen maar had halverwege om moeten keren omdat het te druk was. We hadden dus de goede keuze gemaakt.

We bezochten een houtsnijwerk atelier. Daar toonde men ons hoe uit verschillende soorten hout mooie beelden gemaakt konden worden. Het zaagsel van een boom werd gebruikt als basis voor alle kleuren. Door warm water en bijvoorbeeld citroen toe te voegen ontstond een mooie oranje kleur. Men is ongeveer 1,5 uur bezig om van een blok hout een olifant te maken en deze te polijsten.

We reden terug naar het hotel waar we bij het zwembad bij kwamen van de vermoeiende beklimming van de ochtend.

Ericpoll

Carla, gaat het weer een beetje?
Mooie vergezichten

Charles en Yvonne

Zo Carla dat is zeker hartstikke blauw geworden. Lukt het wel weer?