carlabernard.reismee.nl

Kaapstad

Zaterdag, 14 oktober, zwaar bewolkt, 18

Vandaag hebben we Kaapstad gezocht. We gingen eerst naar het kasteel. Dat is een oud paleis in de vorm van een fort dat door de VOC gebouwd is.

Daar werd geschiedenis van het begin van de stad verteld. Jan van Riebeek stichtte de stad in 1652 om als steunpunt te dienen naar de route naar Nederlands Indie. Daarna kwam de Britse overheersing tot de onafhankelijkheid. Kaapstad is nu uitgegroeid tot een stad van 2,4 miljoen inwoners. De blanken wonen dicht bij het centrum en de donkere mensen in de townships. Dat onderscheid is niet veroorzaakt door de apartheid maar door de maatregel in de 18e eeuw dat slaven niet in de stad mochten wonen. Daarom woonden zij net buiten de stad en dat is altijd zo gebleven.

Na het kasteel maakten we een wandeling door de stad. We liepen langs het stadhuis dat helemaal is opgebouwd uit materialen die vanuit Engeland zijn overgebracht.

We liepen over de bloemenmarkt. Op straat was men bezig om een film op te nemen. Een model moest verschillende keren een stukje over het trottoir lopen .We kwamen bij het parlementsgebouw van de provincie uit. Van daaruit konden we de gouverneurstuinen in lopen. Daar waren de stadseekhoorns massaal aanwezig naast mooie bomen en planten.

Na een koffiebreak reden we de Signal Hill op. Deze ligt tegenover de Tafelberg. Op de berg waaide het erg hard. We hadden wel een schitterend uitzicht over de stad. We konden ook het voetbalstadion zien en in de verte een vage schaduw van Robbeneiland dat zo’n 10kilometer voor de kust ligt.

De Tafelberg zelf was grotendeels in wolken gehuld. Marius, onze gids reed toch naar de gondels van de Tafelberg toe maar helaas stond er teveel wind zodat deze niet naar boven gingen. Mogelijk dat we de komende dagen wel naar boven kunnen maar de voorspellingen zijn niet erg gunstig. Er wordt regen voorspeld maar we blijven hopen.

Terug in de stad bezochten we de kleurrijke woningen van de voormalige slaven. De rest van de middag hebben we doorgebracht in de winkelcentra rond Waterfront waar we ook weer hebben gedineerd. In de haven zwommen robben. Bij de vertreksteiger naar Robbeneiland lagen enkele robben op de kant. Ze verspreidden een enorme stank. Op verschillende plaatsen werd muziek gemaakt. Bij een van de groepjes was ook de filmcrew weer actief.

Rini

Wat een prachtige beelden. Ik hoop voor jullie dat het weer omslaat en dat je bovenop de tafelberg kunt genieten