carlabernard.reismee.nl

Hermanus en Kaapstad

Vrijdag, 13 oktober, zonnig 29

We vertrokken vroeg en lieten de struisvogels achter ons.

We passeerden nog enkele weiden met deze dieren. Daarna kwamen de wijnranken daarvoor in de plaats. Hiervan werd echter geen wijn gemaakt maar port. We volgden de Route 62 door de Kleine Karovallei. Via twee mooie indrukwekkende passen verlieten we deze vallei. Door het mooie weer konden we nu wel genieten van het uitzicht.

We kwamen nu in een gebied met grote akkers van graan, tarwe en koolzaad. Het landschap glooide met grillige rotsformaties aan de horizon.

We lunchten in Swellendam. We kwamen vlak langs het zuidelijkste puntje van Zuid Afrika. Dat is niet Kaap de goede hoop. Dat is het meest westelijke aan de Atlantische Oceaan. Cape Agulhas is het meest zuidelijkste puntje aan de Indische Oceaan. We verlieten de N2 om bij Hermanus naar walvissen te gaan kijken. De boeren houden koeien, schapen en paarden en verbouwen druiven voor de wijn. Het is een erg dunbevolkt gebied, de buurman kan zo maar een kilometer verderop wonen.

In Hermanus leken we in eerste instantie weer geen geluk te hebben. Er waren geen walvissen te zien, maar ons geduld werd beloond. Op redelijk grote afstand liet een walvis zich af en toe zien en aan zijn spuit konden we hem volgen. Na een half uurtje was het speelkwartier en sprong hij een paar keer een stuk uit het water. Dat was een fantastisch gezicht. Een speelmaatje voegde zich bij hem maar die sprong helaas niet.

Na Hermanus reden we een grote pas over. Op de top keken we uit op de baai waar Kaapstad in ligt. We konden de stad en de Tafelberg zien .Langs de snelweg was een grote sloppenwijk en ook weer wijken met Mandela huisjes. Elke krotje was wel voorzien van een schotel. Aan de rand stonden een hele batterij hokjes die dienst deden als toilet.

Op de snelweg was een ernstig ongeval gebeurd. Een fietser was aangereden en werd ter plaatse gereanimeerd. Fietsers en voetgangers mogen daar eigenlijk niet komen maar niemand houdt zich daar aan. Iets verder op kwam ons een trein tegemoet. Daar hingen passagiers aan de buitenkant van de trein. Zij reizen op deze manier uiteraard illegaal maar wel gratis. Een stukje verderop lag een auto in de berm met heel veel toeschouwers. Zo gebeurt er de hele rit nauwelijks iets en aanschouwen we nu twee aanrijdingen binnen 5 minuten. We reden het centrum van Kaapstad in en kwamen bij ons hotel uit. Vanuit onze kamer kunnen we een stuk van de Tafelberg zijn maar helaas niet de top. Met een taxi zijn we naar Waterfront gegaan om te eten. Dat is een complex rond de jachthaven met allemaal gezellige restaurants en barretjes. In het midden staat een groot reuzenrad. Na het diner en een drankje op het terras zijn we met de taxi weer teruggegaan.

Vader en moeder

Wat weer een leuk verslag voorzien met foto's zodat ook wij weer konden genieten

Herman (us)

erg leuk Bernard,

Johan en Marietje

super foto's en mooi verhaal we hebben een geweldige vakantie gehad