carlabernard.reismee.nl

Oudtshoorn

Donderdag, 11 oktober half bewolkt en regen 18

We werden wakker gemaakt door ibessen. Dat zijn vogels die heel hard schreeuwden.

Na het ontbijt reden we weer naar Knysna. Er waren drie grotere groepen met bavianen die rustig op de weg liepen. In Knysna konden we nu de gevolgen van de brand nog beter zien. We zagen verschillende huizen en hotels die volledig in as waren gelegd. We reden door naar George. Daar was een mooi wit strand. Het goot echter. We reden de Quitenita pas op. Deze is 800 meter hoog en dat was dus een behoorlijke klim. Door de regen en de wolken hadden we helaas geen uitzicht. Na de pas klaarde het weer helemaal op. We reden door de kleine Karusa vallei. Daar heeft men nog een beetje water. Dat wordt gebruikt om hop te verbouwen.

Verder zagen we de eerste struisvogelboerderijen. Oudtshoorn is de struisvogel hoofdstad van de wereld. We bezochten een van de boerderijen. Daar kregen we rondleiding. Struisvogels kunnen zo’n 35 tot 45 jaar oud worden en lopen tot 70 km/u hardlopen. Een mannetje zoekt een vrouwtje uit en blijft daar zijn hele leven bij. De dames zijn er alleen maar om de eieren te leggen. Het broeden gebeurt door de mannetjes. Een struisvogelei is zo groot als 24 kippeneieren, het duurt twee uur om hem te koken. In de farm wordt alles gebruikt van het dier. De veren worden gebruikt om boa’s en plumeaus van te maken. Van de huid wordt leer gemaakt en het vlees is heerlijk. Dat konden we proeven tijdens de lunch.

We reden de route 62 op. Deze heeft hier dezelfde faam als zijn bekende broer in Amerika de route 66. Langs de kant van de weg stonden wel vreemde verwijsborden waarop stond “aftrekplek”. Dat was gewoon een aanduiding van een uitvoegstrook. Het blijft toch een aparte taal, dat Zuid-Afrikaans.

We reden onze lodge voorbij om de grotten te bezoeken. Aan het eind van de vallei heeft men diepe grotten ontdekt. Deze zijn zo’n 1,2 miljoen jaren oud. Het gedeelte dat wij bezochten bestond uit drie grote ruimten met vele grillige stalactieten en stalagmieten. De gids voerde ons steeds in het schemerdonker de ruimte in om daarna het natuurschoon in het volle licht te zetten. Toen we terugliepen was een vrouwelijke gids een nummer van the Phantom of the Opera aan het zingen. Dat klonk door de akoestiek erg goed.

Bij de lodge kregen we huisje toegedeeld met een woonkamer, twee slaapkamers en een bad met bubbelbad. In de avond kregen we een Afrikaanse braai.

Pauline

Prachtige foto’s Bernard. Wel een typische wegbewijzering ;). Jammer van het weer zeg! Geniet se...ik geniet met jullie mee!! :) Grts

jet

prachtig, die /tieten en/mieten! En zo´n eitje is ook niet niks. Dank voor het meereizen. Groetje uit een zonnig Nijmegen; 22 graden!!