carlabernard.reismee.nl

Krugerpark

Zaterdag, 30 september, bewolkt, 23

We werden om 5.00 uur gewekt. Je moet er wat voor over hebben op je vakantie. Na het ontbijt vertrokken we voor een grotere gamedrive. Eerst moesten we weer een formulier invullen dat we op de hoogte waren van de regels van het Krugerpark en dat we zelf verantwoordelijk waren als een van de dieren ons aanviel. Je mag absoluut niet lopen in het park. Sterker je mag je auto niets eens verlaten. Zoals al gemeld is het park ruim twee keer zo groot als Nederland. We zijn vandaag een kleine 50 kilometer het park ingereden. Voor het park stond ondanks het vroege tijdstip al een kleine file voor de toegangspoort. Na de verplichte identificatie verlieten we al snel het asfalt om op het eerste pad al meteen enkele olifanten te spotten. Daarna volgden vele impala’s. In aantallen zijn de impala’s de meest voorkomende soort. Elk mannetje kan een kudde onder zich hebben tot wel 60 vrouwtjes. Al deze vrouwtjes moet hij in twee maanden tijd bevruchten. Hij heeft daar een dagtaak aan en moet ook behoorlijk sterk zijn. Zijn zonen gaan onderling steeds het gevecht aan en de winnaar mag Pa uitdagen. Pas al de oude het niet meer aan kan mag de sterkste zoon zijn kudde overnemen. Impala’s zijn de belangrijkste voedselbron voor de katachtigen, Daarom hebben ze ook de M van McDonalds op hun kont staan.

We zagen gnoes en een paar giraffen. Ook een enkele aap kwam voorbij. Bij een poel zagen een aantal nijlpaarden en een krokodil. Een einde verderop stonden twee olifanten net naast de weg. De grootste van de twee schopte bomen en struiken los om daarna de takken op te eten. De Afrikaanse olifant is kleiner als zijn Aziatische soortgenoot. Hij is agressief en niet tam te maken. De volgende van de Big Five die zich liet zien was de neushoorn. Deze stonden op redelijk grote afstand rustig te grazen. Even verder hadden twee jachtluipaarden honnymoon. Eentje lag lui te slapen en de andere liepen rond. Korte tijd daarna was de pret over en vertrokken ze allebei.

In Skukuza hebben we een plaspauze ingelast en meteen maar koffie gedronken.

Na de break zagen we leeuw die lag te slapen. Een mannetjes leeuw liet af en toe zijn imposante kop zien. Ook verschillende vogels lieten zich op de gevoelige plaat vastleggen. Zo zagen we een arend en een uil en een heleboel fraai gekleurde exemplaren. Het volgende hoogtepunt was een jachtluipaard dat in een boom lag. Op de takken achter hem lagen de resten van een impala die hij als diner had gehad.

We zagen daarna nog veel dieren. Op een gegeven moment zagen we dat twee neushoorns op de weg aan kwamen lopen. Doordat er van de andere kant een auto aan kwam, durfden zij niet meer over te steken en draaiden in zich om. Het was heel bijzonder om deze kolossen van zo dichtbij te zien.

We reden terug in de richting van onze lodge. Echter net voor de uitgang van het park gingen we toch weer verder het park in. Daar hadden ze op een weide een tent opzet. Daar kregen we een barbecue lunch aangeboden. Er liep wel een bewaker met een geweer. Deze was er alleen maar voor het geval dat een van dieren op het idee zou komen om met mee te willen eten omdat hij dan op de geur van het nog niet gebakken vlees af zou komen. Dit was echter nog nooit voorgekomen. In het Krugerpark mag niet gepaard worden. De wildstand wordt door de natuur zelf op het juiste peil gehouden. De mens hoeft daarin niet in te grijpen. Het enige was wel streng wordt aangepakt is het stropen. Daarom worden alle auto’s ook gecontroleerd en moeten de kofferbakken open. Het lijkt redelijk afdoende om de meest kwetsbare dieren, de neushoorns te beschermen. Bij de lodge hangt een kaart waarop wordt aangegeven waar de dieren gisteren en vandaag al zijn gespot. De neushoorns staan daar niet bij om stropers niet te gemakkelijk op hun spoor te zetten.

Na de langs hadden we al het geluk van de wereld. Op een pad zagen we maar liefst drie van de Big Five. Ook de buffel liet zich hier zien. Op een plateau lagen vier buffels. Terwijl we stonden te kijken, kwamen vijf olifanten voorbij gemarcheerd. In niet gras lagen twee mannetjes leeuwen. Ook hierna zagen we nog vele impala’s en zebra’s. Een van de olifanten die op de weg stond was niet zo vriendelijk naar ons. Hij wapperde met zijn oren en lied een briesend geluid horen om achterwaarts weg te lopen.

Tegen half 4 werden we weer bij de lodge af gezet en hadden we dus in een dag de Big Five gespot. Een geweldige ervaring

Meer foto’s staan op de fotopagina

Herman

Hard werken zo’n vakantie. Mmm