carlabernard.reismee.nl

Op zoek naar de dieren

Donderdag, 28 september, bewolkt 20

We vetrekken rond 8 uur en kwamen weer in de haast gebruikelijke file rond Johannesburg uit. Na een klein half uurtje hadden we de files achter ons gelaten. We reden door een glooiend gebied met uitgestrekte landerijen. Op sommige plaatsen waren nog townships. De huisjes waren niet meer dan wat golfplaten. Op andere plaatsen warden zogenaamde Mandelahuisjes gebouwd. Die vervangen dan de kratjes. De huisjes zijn niet groot maar hebben we water en licht en een toilet. De stroom en water zijn gratis voor de eerste levensbehoefte. De stroom komt van grote kolencentrales die we passeerden. In het gebied zijn nog veel kolenmijnen zodat er weinig kosten zijn voor het transport. Naast de kolenmijnen zijn er ook nog kopermijnen die ontgonnen worden. Bij de koffiestop in Witbanks sloeg het noodlot toe. De chauffeur nam de bocht iets te ruim en raakte daarmee met de voorkant van de bus stoeprand. Hierdoor werd de voordeur ontzet. Tot overmaat van ramp brak ook de versnellingspedaal af. De koffie break duurde daardoor ruim 3 uur voordat alles weer gerepareerd werd. Bij de pook bleek een bevestigingsplaat afgebroken te zijn. Deze werd gelast waardoor er weer geschakeld kon worden. De deur werd provisorisch dicht gemaakt zodat we allemaal via de achterdeur de bus in konden en we onze reis weer konden vervolgen.

We reden nog een klein uurtje over de snelweg. Daarna reden we door dorpjes en glooiende savana gebieden. Op sommige plaatsen was brand gesticht. Dat kan drie oorzaken hebben. De eerste is dat de bewoners slangen hebben gezien en die worden door het vuur verjaagd of verbrand. De tweede reden kan door de natuur zelf komen. Een bliksemschicht of een dauwdruppel in de zon kan de gort droge savanne in vlammen zetten. De derde reden zijn de eigenaren zelf. De savanne levert voederen op voor hun dieren, maar na een aantal jaren wordt het siergras dat niet meer voedzaam is. Door het gebied kaal te branden komen er weer nieuwe planten die weer gegeten kunnen worden.

Het heeft in dit gebied erg weinig geregeld. Er zijn nu waterrantsoenen ingesteld waardoor de mensen maar 30 to 50 liter per dag mogen verbruiken. Het probleem is echter dat in de townships het water gratis is en men daar de kraan vaak de hele dag laat lopen. Een andere oorzaak is kapotte leertjes in de kraan waardoor er ook veel water wegsijpelt. Er lopen nu programma’s om de mensen hiervan meer bewust te maken.

We reden door een bergachtig gebied. De hoofdweg was nog geasfalteerd maar alle zijwegen waren zandwegen. Bij onze lodge verlieten we de weg en reden 6 km over een zandpad naar onze lodge. Onderweg zagen al giraffen, impala’s en koedoe’s die vlak langs het pad rustig naar ons stonden te kijken. Het was inmiddels half zes en het schemerde behoorlijk. De gamedrive die we in de middag hadden zullen doen gaan we nu morgenvroeg om 6 uur doen. Het diner was in de lodge. We zaten aan grote ronde tafels. Het smaakte prima.

De WiFi werkt nauwelijks zodat de foto’s later volgen

Angela en Ronald

Wat een mooie reis! Geniet er van.