carlabernard.reismee.nl

Soweto en Pretoria

Woensdag, 27 september, onbewolkt, 23°

Na een goede nachtrust werden we om half 7 gewekt voor het ontbijt. Om 7.45 vertrokken we richting Soweto. We kwamen meteen in de ochtendspits uit maar naar een klein kwartiertje konden we goed doorrijden. Soweto is een stad net naast Johannesburg. Hij is ooit gesticht op onderdak te bieden aan de mannen die in de goudmijnen werkten. De mijnen zijn nu nagenoeg uitgeput en gesloten. De gelukzoekers komen echter nog vanuit heel Afrika naar Soweto om een beter bestaan op te kunnen bouwen. De stad is daardoor inmiddels gegroeid naar een inwonersaantal dat richting de 4 miljoen loopt.

We kwamen eerst langs het voetvalstadium dat in 2010 voor de WK werd gebouwd. Vervolgens kwamen we langs het grootste ziekenhuis van Zuid-Afrika. Dit staat over de hele wereld enorm goed aangeschreven en tal van aanstaande dokters komen hier hun stage lopen. Een enorm probleem is de hiv-infectie. 3 op de 10 kinderen die in het ziekenhuis geboren wordt is besmet. De overheid is nu met een groot programma bezig waarmee de besmette mensen behandeld worden en ook aan de preventiekant wordt heel veel gedaan. Het cijfers is nu gelukkig aan het dalen. Een ander groot probleem is de werkeloosheid. 40% van de bevolking heeft geen werk. Dat uit zich weer in een zorgwekkend groot aantal drugverslaafden en jonge tienermoeders. Daar is nog geen oplossing voor.

We kwamen langs twee grote watertorens. Deze doen nu dienst als recreatie. Zo kan er tussen de toren worden gebunbydumpd.

We stopten bij een groot plein. Dat is voor het WK voetbal aangelegd. Aan de rand van het plein staan tien pilaren met daarbovenop 10 beelden die de normen en waarden van Zuid-Afrika uitbeelden. In de gebouwen langs de rand van het terrein werd een markt gehouden.

De volgende stop was bij het eerste huis van Nelson Mandela. Hij heeft gewoond met zijn eerste vrouw in de jaren 50 en 60. Binnen is helaas niets meer origineels en is alles vervangen replica’s. In deze wijk is ook de opstand tegen de apartheid in de jaren 70 begonnen. Op een kruising was een monument gemaakt voor 40 studenten die daar door de politie werden doorgeschoten. Iets verderop was een museum waar deze opstand in beeld werd gebracht.

We verlieten Soweto en reden richting Pretoria. Vlak voor de oude regeringsstad hebben we het Voortrekkers monument bezocht. Dat is een statig gebouw boven op een heuvel. Met dit gebouw wordt de trektocht van duizenden Afrikanen in de 18e herdacht. Vanaf de top van het gebouw had je een mooi uitzicht over de stad. Hier hebben ook de eerste wilde dieren gespot, zebra’s en gnoes.

In Pretoria hebben we een bezoek gebracht aan het Paul Krugerhuis. In dit huis konden we zien hoe deze van origine Zwitser gewoond heeft in de tijd dat hij president was van de republiek Zuid-Afrika rond 1900. In de tuin stond een oude trainwagon waarmee hij zich door het land verplaatste. Pretoria is nog steeds de plaats waar de regering zetelt. In het centrum waren enkele oude gebouwen waaronder het paleis van Justitie waar Nelson Mandela tot zijn gevangenisstraf werd veroordeeld. Bij de regeringsgebouwen staat nu een immens standbeeld van deze eerste zwarte president.

Via een bezoek aan een shopping maal om te pinnen kwamen we aan het eind van de middag weer aan bij ons hotel.

In de avond hebben we met bijna de gehele groep gegeten in een restaurant net naast het hotel. Daar kon je je eigen vlees en vis uitkiezen om te braden. Het was een gezellige avond.

Op de fotopagina staan nog meer foto's.

Rita

Ha Bernard wij waren er in 2002 en ons verbaasd over de nog steeds grote tegenstellingen maar ook ons kunnen vergapen aan de prachtige parken; genieten!

Han

Wat heb en jullie op een dag al veel gezien!
Nog een hele fijne vakantie

Thea

Nu al veel mee gemaakt. Benieuwd naar de volgende foto's.
Groetjes

Joke

Mooie foto's en een leuk verslag. Jullie hebben al veel gedaan in die paar dagen.
Veel plezier, goede reis en leuk dat ik mee kan genieten! Lieve groet