carlabernard.reismee.nl

New York Downtown

Maandag, 27 juni, 28°, zonnig licht bewolkt

Na het ontbijt zijn we met de bus naar downtown gegaan. We stapten uit in het financiële centrum. We zijn meteen naar het nieuwe World Trade Centre gegaan.

Dat is nu het hoogste gebouw in de USA. Ze hebben een foefje uitgehaald om de top die op een antenne lijkt mee te laten tellen in de architectuur zodat het totaal op 1766 ft uit komt. Dat is precies het jaartal van de onafhankelijkheid.

Na het kopen van het kaartje en de security liepen we eerst door een soort grot. Dat was echter alleen maar als afleiding bedoeld als het erg druk is en je hier al staat te wachten. In de volgende ruimte waren zes liften. Met de lift gingen we in 60 seconden naar de 102deverdieping. Tijdens deze rit kregen we de veranderende skyline van New York te zien vanaf 1600 tot heden. Vanuit de lift kwamen we in een donkere ruimte. Daar was een groot videoscherm waarop beelden van New York werden getoond. Na korte tijd ging het scherm ophoog en kregen we een eerste indruk van het magistrale uitzicht. We moesten doorlopen naar de volgende ruimte waar iPads te huur werden aangebonden.

Met deze iPad kon je aangeven in welke richting je keek. Je kreeg dan het beeld te zien dat je ook werkelijk zag. De markante gebouwen, bruggen, wijken en andere bijzonderheden kon je aanklikken waarna een door een video extra informatie over hetgeen je had aangeklikt. Een erg leuke aanvulling.

Hierna moesten we een trap af en kwamen we op een ring uit vanaf waar we 360° rond konden kijken. Werkelijk geweldig en overweldigend. Het maakte veel meer indruk dan het uitzicht dat we eerder vanaf Rockerfeller hadden. Je kunt alle kanten opkijken door rustig rond te lopen.

Er is geen timelimiet aan je bezoek en je mag dus als je wilt de hele dag hier door brengen. Op twee plaatsen waren sprekers die aan de hand van een nieuwe technologie de stad nader omschreven. Zij stonden in een soort klok met 12 schermen. Alles wat de spreker zei werd met beelden op de 12 schermen verduidelijkt. Aan de hand van het plaatje kon hij aangeven hoe hoog wij nu zaten.

Als je de toren bekijkt, zie je bijna boven aan enkele verdiepingen met strepen. Dat zijn de ruimten voor allerlei voorzieningen als water, elektra en airco. Meteen daarboven zijn de verdiepingen waar je toegelaten wordt.

Na ruim een uur zijn we weer naar beneden gegaan. De lift was in in 43 seconde op de begane grond.

Meteen van het WTC kun je nu naar de twee bassins lopen ter nagedachtenis aan de oude torens. Deze bassins staan op de plaats waar tot 9/11 de torens stonden. Dat blijft een indrukwekkend gezicht.

Via Wall Street zijn we naar het onderste puntje van Manhattan gelopen, Battery Park. Dat was geheel gerenoveerd. Er was een grote weide gemaakt met leuke stoelen. Wat opviel dat er geen eekhoorntjes meer waren en alle ruimte ook met gaas waren afgezet.

Al shoppend zijn we via Broadway terug gewandeld naar midtown, waar we in een parkje een hapje hebben gegeten. Daarna hebben we het hotel weer opgezocht voort onze laatste nacht in New York.

Onder het tabblad foto's staan nog meer foto's.

Reggie

Interessant om dit allemaal mee te maken.
ik ben toch wel een beetje jaloers op jullie ~:)
Ik zou denk ik wel hoogtevrees krijgen op de WTC.

Agaath

Met plezier jullie reisverslag gelezen.
Wat een mooie tijd hebben jullie weer gehad.
Goede en veilige thuisreis voor morgen....

Joke

Geweldige reportages en foto's. Heb eeg leuk met
jullie meegereisd. Daarvoor dank.
Een hele goede terugreis naar huis.