carlabernard.reismee.nl

New York Gay Pride

Zondag, 26 juni, 30°, zonnig

We hebben eerst ons restaurantje opgezocht waar we ook met de kinderen hebben ontbeten bij ons vorige bezoek aan New York. Na enig zoeken vonden we het. Daar hebben we eieren, brood en gebakken aardappelen tot ons genomen zodat we er weer even tegen konden. Het is een familierestaurant want veel van de mensen werkten er vijf jaar geleden ook al.

We liepen richting 5eAvenue. Daar waren al veel groepen die zich aan het verzamelen waren voor de Gay Pride. We liepen het startpunt op de 36 street voorbij en zochten een plekje aan het hek op 32 street. Daar stonden we dus vooraan en hadden we prima zicht.

We waren net op tijd van even later stond het overal rijen dik.

Om precies 12.00 begon een van de grootste Gay Pride ter wereld. Met meer dan 300 deelnemende groepen zou het wel even duren voordat alles voorbij was getrokken. Het begon met een collage van alle slachtoffers van Orlando. De hele Pride was aan Orlando opgedragen.

Hierna volgden enkele groepen motoren. Daarna was de beurt aan de burgemeester om als een van de eerste de stoet voor te gaan. Na hem volgden nog veel senatoren en andere politieke figuren. Op de zijstraat was een tegendemonstratie van gelovigen. Dat was kennelijk door gegeven aan de deelnemers want er waren er velen die even naar het hekken liepen om kenbaar te maken dat zij vandaag in het middelpunt stonden. De politie kwam met een indrukwekkende fanfare en daarna een grote groep.

Ook de Nederlandse pers had belangsteling. We zagen dat Erik Mouthaan van RTL Nieuws opnamen en interviews precies voor onze neus aan het maken was.

De stoet werd soms onderbroken omdat er op sommige plaatsen in deze gekke stad toch nog doorgangen gemaakt werden. Er waren ook veel protesten tegen het wapengebruik. Een groep ging steeds om de grond liggen om aan te geven dat het genoeg is geweest. Daarachter liepen de geesten van Orlando.

Er waren veel wagens met harde muziek en allerlei vreemde figuren. Na een paar uur hebben we het voor gezien gehouden.

We zijn richting Madison Square Garden gelopen. Daar hebben we het laatste stuk van een basketbal wedstrijd meegemaakt. Deze hal kan voor veel doeleinden gebruikt worden. Van allerlei sporten als basketbal, ijshockey en tennis tot grote popconcerten. Via enkele roltrappen die het allemaal niet deden kwamen we in een ring uit met allerlei horeca. Daarachter lag de eigenlijke Garden. De wedstrijd verliep niet goed voor de thuisfavorieten New York Liberty. Ze verspeelden een voorsprong van 6 punten in de laatste paar minuten om daarna in de verlenging van 5 minuten helemaal te worden weggespeeld. Het publiek leeft enorm en luidruchtig mee.

Buiten hebben we kaartjes gekocht voor een hop-on hop-off bus. We konden dan overal op een bus stappen. Met de bus hebben we een rondje naar downtown en Battery Park gemaakt. Het verkeer zat nog steeds muurvast. Het was een wonder om te zien dat ambulances toch hun gaatjes hierin wisten te vinden. In Greenwich Villages moesten we de Pride doorkruizen. Deze liep dus nog steeds terwijl het startsein al 6 uur eerder was gegeven.

Weer terug op Broadway hebben we wat gegeten. De gebouwen werden nu ook in de regenboogkleuren gezet en uiteraard bleef de Empire State Building niet achter. We hebben vandaag een heel ander New York gezien dan we gewend waren.

Onder de tab foto's staan nog meer foto's

Eric

Leuke dingen ondernemen jullie!

reggie

ziet er gezellig uit!!
mooie stad om een keer te bezoeken