carlabernard.reismee.nl

Key West

Woensdag, 15 juni, 36°, zonnig en erg heet, 135 miles gereden, totaal 4265

We reden verder de Keys in. Dat is een reeks van eilandjes die door middel van de highway 1 en 42 bruggen met elkaar verbonden zijn. Het is een totale afstand van 101 mile. De weg leidde ons door plaatsjes om daarna weer over het water verder te gaan.

Langs de oevers zag je de mooiste huizen staan. Op verschillende plaatsen waren de bruggen vernieuwd. Deze oude vaak veel lagere brug deed dan nog dienst als visstoep. Op sommige plaatsen was er wel een stuk tussen uitgehaald zodat de boten er ongestoord door heen konden varen.

Op een eiland leefden nog veel herten. Omdat hun leefgebied erg beperkt is gold daar een snelheidsbeperking. Overdag mag je er 45 en in de nacht maar 35 m/h.

Na ruim anderhalf uur kwamen we op het laatste eiland, Key West aan. We hebben eerst een parkeerplaats gevonden voor de camper. Die mocht hier gewoon langs de straat staan. We zijn eerst naar het zuidelijkste puntje van de USA gelopen. Zij noemen dat hier “southernmost point”. Je bent hier nog maar 90 mijl van Cuba verwijderd.

Key West is een echte badplaats met veel souvenirshops en kroegjes. Er waren ook opvallend veel galeries met soms mooie kunst maar ook heel veel echte kitsch. Het stadje maakte een gezellige ontspannen indruk. Het was er wel erg heet. Door de hoge luchtvochtigheid leek het veel warmer dan de 36° die werd aangegeven. We liepen anders aardig te zweten. In de haven waren nog enkele oude gebouwen uit begin 19e eeuw.

Na twee uur te hebben rondgeslenterd hadden we het wel gezien en we weer naar het noorden vertrokken.

We zagen nog verschillende haventjes met erg veel boten. Ze hebben zelf een parkeergarage voor boten.

We hadden een camping besproken bij het Bahia Honda State Park. Dat is een van de parken die de Keys rijk is maar de enige die een camping heeft. We hadden een ruime plek met gelukkig wat schaduw. Er was een strandje dat uitkeek op de oude brug en de nieuwe highway. Het water van de Golf van Mexico was hier al behoorlijk opgewarmd en bood amper verkoeling. Op het strand waren tafels onder afdakken geplaatst. In die schaduw was het goed uit te houden. Terwijl we daar zaten, was er even veel commotie in het water. Vlak bij de kant zwom een barracuda van ongeveer 1 meter voorbij. Met het snorkelen kan je wel veel kleine grijskleurige vissen zien, maar deze grote jongen was ik nog niet tegen gekomen.

Bert en Lies

weer mooie verhalen en beschrijving maar goed dat er soms koele plekjes zijn liefs

Marian

Geen biertje bij Sloppy Joe??
Wel leuk al die muziek, niet dan. Was leuk om er weer even te zijn, dankzij jullie verhaal en foto's,
Geniet nog even, er zijn nog leuke plekjes genoeg daar.????