carlabernard.reismee.nl

Key Largo / Everglades

Maandag, 13 juni, 37°, zonnig en half bewolkt, 151 miles gereden 4130 miles tot nu

We verlieten Naples en reden eigenlijk meteen de Everglades in. Het onderste gedeelte van Florida is een groot natuurpark. Het bestaat nagenoeg geheel moeras, gras en mangrove. Er leven nog veel grote dieren zoals alligators, panters, pythons, beren en herten. We zijn gestopt bij een air boat bedrijf.

Met zo’n air boat hebben we ruim een uur door de Everglades rondgevaren. Terwijl we stonden te wachten, lag er een alligator vlak bij de kant.

Het leek in eerste instantie op een beeld totdat hij even onderdook. De kapitein vertelde later dat deze ongeveer 10 jaar oud was en bijna altijd in de buurt van het bedrijf te vinden was. Het water is hier wat dieper en is daardoor voor hem lekker koel.

De Everglades zijn nergens echt diep. Het waterpeil loopt van enkele centimeters tot ongeveer 1m50. De bodem is echter van een zuigende modder zodat er drie man voor nodig zijn om je er weer uit te trekken als er tenminste geen alligator op je afgekomen is. Zij voelen namelijk de trilling van de bodem en komen kan kijken of er geen lekker hapje te verdienen valt.

Op sommige plaatsen zagen we palmbomen staan. Dat zijn de gebieden die relatief droog zijn. De dieren houden zich dan ook die op plaatsen op.

Veel vogels gebruiken het gebied als broedzone. Ook de alligator legt hier zijn eieren. Dat gebeurt in juni-juli. Meestal liggen er zo’n 60 eieren in een nest waarvan er maar een kleine 10% uitkomt. De andere worden door vogels lek geprikt en leeggezogen. Een baby alligator leeft ongeveer 2 jaar in de omgeving van zijn moeder. Daarna kiest hij zijn eigen pad in dit enorme reservaat.

In het huisje van het bedrijf was nog een baby alligator. Deze was opgevangen nadat zijn moeder was omgekomen. Hij wordt hier nu gevoed en gaat daarna naar een farm waar hij wordt vetgemest om te kunnen dienen als handtasje of schoenen.

Toen we weer verder reden zagen we inderdaad overal borden staan die waarschuwden dat dieren konden oversteken. Op een plek lag een dode aangereden alligator. Het gebied langs de weg was nagenoeg onbewoond. Op slechts enkele plaatsen waren kleine dorpjes voor Indianen. Deze wonen hier in een eigen reservaat en stellen bezoek niet op prijs. Langs de kant was men met maaiwerkzaamheden bezig. Dit moest met de hand met motormaaiers gebeuren omdat er een lange vangrail stond. Het werk werd uitgevoerd door gevangenen. Dat werd aangekondigd op borden langs de kant van de weg. De mannen hadden inderdaad hun gevangeniskleding nog aan onder hun veiligheidsvest.

Na ruim 80 mijl waren we Florida overgestoken en kwamen we bij de voorsteden van Miami aan. We reden verder zuidwaarts naar Key Largo. Daar vonden we een mooie camping aan het water. We zullen hier twee dagen verblijven voordat we verder de Keys gaan verkennen.