carlabernard.reismee.nl

New Orleans

Donderdag, 9 juni, 35°, licht bewolkt, niet gereden, totaal 3155

We werden weer door de eigenaresse van de camping naar down Town gebracht. We liepen eerst door het achterste gedeelte van de Franse wijk. Daar stonden nog plaatjes van villa’s uit de 18e eeuw.

Het stratenpatroon is typisch Amerikaans. Dus gewoon kaarsrechte straten die elkaar kruizen. Daardoor wordt een stad erg overzichtelijk. We kwamen weer bij de grote kerk uit. We hebben eerst aan de oever van de rivier kaartjes voor de rivercruise gekocht. Toen we daar liepen werden we aangesproken door een trompettist. Die vroeg aan Carla hoe ik heette. Daarna werd mijn naam verwerkt in een liedje dat hij voor ons zong.

We hebben bij het bekende café Du Monde koffie gedronken en hebben nog wat door de straatjes geslenterd. Om 11.00 uur konden we aan boord.

Terwijl we stonden te wachten speelde een dame op het luchtorgel boven op de boot. Niet alle tonen waren even zuiver maar het gaf een leuke afleiding tijdens het wachten. Toen we aan boord gingen, mochten we gelijk door lopen naar het tweede dek omdat daar de lunch geserveerd werd. Deze bestond uit rijst met bruine bonen, groente, puree met stukjes vlees en een gebakken scholletje. Daarnaast was er nog een tweede soort rijst, jus en salades. Als toetje was er een warm stukje appelgebak en fruit. Het was zelfbediening en je mocht gedurende de gehele cruise terugkomen om te eten.

Op de achtergrond speelde een orkest lekkere jazz muziek. Na de eerste ronde, die heerlijk smaakte, zaten we echter vol. De Natchez is een van de twee nog in bedrijf zijn de stoomboten in Amerika.

Het waterrad achter de boot wordt aangedreven met stoommachines. Tijdens de cruise mochten we kijkje nemen in de machinekamer. Daar zagen we de enorme turbines die twee stangen aandreven die waren verbonden met het rad. De temperatuur in de deze ruimte was haast niet te harden. Dat kwam mogelijk ook wel omdat het de hele dag al erg heet en benauwd was. We voeren de haven uit in de richting van de Golf van Mexico. Een van de kapiteins legde uit wat we zagen en wat de vaak historische betekenis van bepaalde monumenten was. Ook de gevolgen van de storm Katrina van 2005 waren op sommige plaatsen nog te zien omdat verwoeste gebouwen op andere plaatsen waren herbouwd. Aan dek stond een aangenaam windje. Toen de boot echter keerde om weer naar New Orléans te gaan viel de wind weg en was het zelfs in de schaduw aan boord heel erg heet. Daarom hebben we de airco van de eetzaal weer opgezocht om een beetje af te koelen. Daar konden we ook weer wat drinken. Toen we de haven naderde zijn we weer op het dek gaan zitten, zodat we konden genieten van de skyline van de stad. Na twee uur waren we weer terug op het droge.

We liepen naar een nieuw winkelcentrum. Daar was het aangenaam koel. Na het shoppen kwamen bij bij het plaatselijk casino uit. Daar waren verschillende gokmachines, maar ook blackjack tafels, roulette en zelfs een aparte zaal waar poker werd gespeeld.

Bij Starbucks hebben we lekkere koude frappuchino genomen. Via Canalstreet zijn we naar het Louis Armstrongpark gelopen. Daar staan enkele beelden van muzikanten waaronder Louis Armstrong. Het was druk in het park om er vanavond een concert werd gegeven. We liepen het French Quater weer in. In een kroegje hebben we nog wat gedronken. Daarna zijn we teruggelopen naar de plaats waar we weer werden opgepikt. Terug op de camping hebben we een verfrissende duik genomen. New Orléans is een gezellige gekke stad waar alles mogelijk is. We hebben ervan genoten.

Joke

Jullie hebben genoten en ik geniet daar weer van!

Han

Wat maken jullie weer een mooie reis! Leuk om te volgen