carlabernard.reismee.nl

New Orleans

Woensdag, 8 juni, 32°, zonnig, 182 miles 3155 miles in totaal

We hebben eerst boodschappen gedaan en zijn toen via Natchez naar het zuiden vertrokken. De weg was een ruime tweebaansweg die over enkele glooiende heuvels heen liep.

Al snel verlieten Mississippi en reden we Louisiana weer in. Na ruim een uur waren we in Baton Rouge. Dat is een stad met een markant hoofdgebouw. Dat is het gouvernementsgebouw van 34 verdiepingen hoog. Verder was er in de stad heel veel nieuwbouw en hing er nauwelijks sfeer. We zijn door maar weer snel doorgereden. We kwamen langs een grote outlet. Daar even een stop gemaakt. Het was erg heet en mogelijk dat het daarom heel erg rustig was. Niets van onze gading aan getroffen waarna we weer verder reden. De laatste 40 miles naar New Orléans veranderde het landschap. We reden door een moeras. De snelweg was vaak kilometerslang op een brug gebouwd omdat we anders door het water moesten rijden. De laatste 20 miles waren helemaal over het water. We reden de stad voorbij en na een hoge brug kwamen we bij de camping uit. Daar hebben we geluncht en verkoeling gezocht bij het zwembad.

Met een shuttle van de camping werden we down Town gebracht. New Orléans is een vreemde stad. Er zijn mooie oude panden met bijna allemaal een balkon. Er liepen de meest verschillende figuren rond, van muzikanten tot hippies en zwervers. Daartussen zijn dan nog de dames die kaart lezen, goochelaars en in voodoo verkleden personen. We liepen eerst naar het centrale plein om vanaf daar naar de rivier de Mississippi te lopen. Daar is een mooie wandelboulevard aangelegd. Ook de grote stoomboot ligt hier afgemeerd. Via de boulevard zijn we naar het zakencentrum gelopen. Daar stond het Sheraton hotel waar ik enkele jaren geleden voor een congres over moordonderzoeken vertoefd heb. De bouwputten tegenover dit hotel waren verdwenen en er stonden nu enorme wolkenkrabbers met daaronder een shoppingcenter. Via Canalstreet liepen we de beruchte Bourbonstreet in. Dit is een straat in Amerika waar alles mogelijk is. Er zijn vele kroegen met livemuziek, striptenten, restaurants en hotels.

Op straat wordt op vele plaatsen muziek gemaakt. Er lopen dames topless rond. Tijdens de drukke uitgaansavonden krijgen de dames kralen aangeboden. In ruil daarvoor laten ze dan hun borsten zien. Ook mag er op straat volop alcohol gedronken worden. Er werd ook geblowd. Het was nu nog relatief rustig en de meeste kroegen waren nog leeg. Daarom hebben we eerst een restaurant opgezocht. Tijdens mijn vorige bezoek hadden Benno en ik een goed restaurant gevonden. Het restaurant was er nog wel maar helaas voor ons van eigenaar gewisseld zodat het nu alleen nog maar een café was. Op een van de hoofdstraten een tent gevonden waar ze lekkere burgers serveerde. We zijn daarna weer teruggelopen naar Bourbonstreet.

Daar was het nu een stuk drukker. Uit de meeste cafés kwam nu live muziek. Het meeste was echter zo hard dat dit ons niet echt kom bekoren. Op een pleintje met beelden van grootheden uit de jazz muziek waren drie muzikanten bezig. Daar hebben een tijdje zitten luisteren. In een volgend kroegje hebben wat gedronken. Daarna zijn we terug gelopen naar de plaats waar de shuttle ons weer op zou komen halen. Deze shuttle is gewoon de privé auto van de eigenaren van de camping. Toen de eigenaar een kwartietje te laat arriveerde maakte hij zijn excuses. Hij was ons na een bezoek aan zijn vriend helemaal vergeten. We reden terug naar de camping. We wilden de grote brug weer over rijden, maar deze stond helemaal dicht en midden op de brug waren vele zwaailichten te zien. Onze chauffeur kon nog net op tijd de highway verlaten om een brug naast deze snelweg op te rijden. Daar was niets te doen. Deze brug was vroeger de highway totdat er een nieuwe bredere brug werd aangelegd. Zo waren we toch nog zonder extra oponthoud op de camping aangekomen.

Klaas

Vast leuk om dat weer terug te zien :-)