carlabernard.reismee.nl

Natchez

Dinsdag, 7 juni, 33°, zonnig, 155 miles totaal 2973 miles

Bij het ontbijt hadden dit keer niet alleen eekhoorntjes als toeschouwer maar ook een schilpad kwam even buurten.

Al snel nadat we de camping verlaten hadden, verlieten we de staat Arkansas weer om Louisiana in te rijden. We reden over smalle weggetjes. Een weg hield zelf even op en ging over in een soort verhard zandpad. Dat duurde gelukkig maar een kleine 3 mijl.

De wegen daarna waren breder en goed berijdbaar. We reden door uitgestrekte vlakten met mais die in verschillende stadia van groei verkeerde. Men kan hier schijnbaar vaker zaaien en oogsten omdat een winter ontbreekt. Tussen de akkervelden lagen dorpjes verscholen. Daar heerste overal een serene rust. Wat wel opviel is dat elk dorp meerdere verschillende kerken had. Soms waren er voor ons gevoel meer kerken als woningen. Ook in Louisiana zijn de benzineprijs laag. Soms dook de prijs voor een gallon zelf onder de $2,-.

Onderweg kwam ons een rouwstoet tegemoet. Uit respect zette iedereen zijn auto of vrachtauto aan de kant en wachtte totdat de stoet voorbij was. Een mooi eerbetoon dat wel past in het rustige leven dat wij om ons heen zien. De mensen maken zich niet zo druk en hebben altijd tijd voor een praatje. Toen we langs de kant stil stonden om even een appeltje te eten stopte er een auto om te vragen of we pech hadden en of er geholpen moest worden. Toen dat niet het geval bleek wens ons een safe trip gewenst.

We reden de camping voorbij om eerst een bezoek te brengen aan Natchez. Natchez is een stadje dat weer aan de andere van de Mississippi ligt. Via een fraaie brug reden we de stad binnen en reden we naar downtown. Daar vonden aan de oever van de rivier een mooi parkeerterrein. Vanaf dit parkeerterrein liepen verschillende routes door het stadje. Deze werden met schildjes op de stoep aangegeven.

We liepen de historische route waarbij we langs prachtige statige landhuizen uit het begin van de 19e eeuw kwamen. In het dorpje was het overal opvallend rustig. Het leek wel of er een siesta gehouden werd. Alleen vlak bij het gebouw van de rechtbank was het drukker. Dit kwam omdat de stad vandaag een nieuwe burgemeester mocht kiezen. Daar werden nog pamfletten uitgedeeld om mensen op het laatste moment nog van mening te laten veranderen.

We reden de brug weer over en kwamen bij de camping uit. Daar kregen we een mooie plek met uitzicht op de Mississippi. We hebben de was gedaan en lekker gerust bij het zwembad.

Eric S

Leuk verslag! Het lijkt op het ultieme onthaasten. Geniet er van.

Bert en Lies

weer genoten van jullie verhaal. fijn dat er ook gebieden zijn waar het zo rustig is.