carlabernard.reismee.nl

Washington

Dinsdag, 31 mei, 29°, zonnig, 139 miles, totaal 1554 miles

Toen we vanmorgen wakker werden was alles klam. Er hing ook een dikke laag mist over de camping. Toen we gingen rijden loste de mist gelukkig wel snel op.

We zaten vrij hoog. Even later reden we op de weg die uitkijkt over een dal. Vanaf die weg hadden we een schitterend zicht op de mist die daar nog hing. Al snel kwam de zon erdoor heen en verdween de mist. We reden naar Washington. Vlak voor deze stad hadden we onze eerste serieuze file. Door werkzaamheden waren rijbanen afgesloten en daarbij was er een aanrijding gebeurd. Met een vertraging van een half uur kwamen we bij de camping aan. We hadden deze camping bewust uitgekozen omdat we vanaf hier met een bus en de metro makkelijk naar het centrum konden. Dat bleek inderdaad zo te werken.

Washington heeft een soort OV chipkaart die nagenoeg hetzelfde werk als bij ons. Daarmee kun je erg gemakkelijk rijden. De metro waarin we zaten was hagelnieuw en zag er erg gelikt uit. Binnen no time stonden wij in het hart van de stad. Dat wordt uiteraard gevormd door de National Mall.

Deze loopt van het Capitool via het Washington Monument naar Lincoln Memorial. In het midden is een brede groenstrook. Aan de zijde langs de brede avenues staan musea. Als je bij het Monument staat heb je goed zicht op het Witte huis. We hebben de Mall afgelopen.

Er zijn verschillende herdenkingsmonumenten van de oorlogen waaraan de Amerikanen hebben deelgenomen. Het monument van de Twee wereldoorlog is gebouwd rond een mooie vijver en symboliseert alle staten en overzeese gebieden die zowel aan kant van de Pacific als aan de Atlantische zijde zijn gesneuveld. Dat zijn 400.000 soldaten. In het midden staat een monument met 4000 gouden sterren om deze helden te eren. Een tweede monument was voor de oorlog in Korea. Hier is een patrouille uitgebeeld die op weg is naar de Amerikaanse vlag. Erg indrukwekkend.

We liepen door naar het Lincoln Monument. Dat is een statig gebouw waar een beeld van een zittende Lincoln is neergezet. Met zijn 57 meter is dat imposant te noemen.

Van het monument zijn we de brug over gegaan naar de begraafplaats Arlington. Daar liggen duizenden militairen begraven. Ook president Kennedy heeft hier met zijn gezin een eigen plaats gekregen. Daar brandt sinds zijn begrafenis in 1963 een eeuwigdurende vlam.

Terug bij de Mall kwamen we bij het monument van Martin Luther King. Naast een grote afbeelding uitgehouwen in een rots stonden op de wanden spreuken die hij voordat hij werd vermoord heeft uitgesproken.

Het Witte Huis was de volgende stop. Daar konden we vanaf de straatzijde een blik op het beroemde gebouw werpen. Voor vandaag hadden we genoeg gezien en gelopen. We hadden er bijna 18 km op zitten toen we weer in de metro zaten terug naar de camping.

Washington is een opmerkelijke stad. Het straalt een bepaalde rust uit. Ook ontbreken in het centrum de voor Amerikaanse steden zo kenmerkende wolkenkrabbers. Er is namelijk een regel dat geen gebouw hoger mag zijn dan de Senaat. We zijn wel enorm onder de indruk van de monumenten die we tot nu toe hebben gezien.

reggie

Top....mooi hoor!!

Herman

Prachtig!

Eric

Leuke foto's en doet mij herinneren toen Anna en ik daar circa 10 jaar liepen.

Patrick

Mooi

Bert en Lies

na de markt in hatert een rondje washington met jullie gelopen fanthastisch

Albert

Uniek om zo mee te kijken. Bedankt voor de moeite die jullie nemen om ons zo mee te laten genieten !