carlabernard.reismee.nl

Memorial Day

Maandag, 30 mei, 28°, zonnig en half bewolkt, 268 miles totaal 1414 miles

Gisteravond werden we uitgenodigd bij het kampvuur van onze buren. Dat was een stel uit Ohio. Zij was verpleegkundige en hij gepensioneerd piloot. We hebben gezellig ervaringen uitgewisseld en daarbij gekeken naar de verschillen tussen de Amerikanen en Europeanen. Doordat zij beiden in het leger hadden gezeten en daarbij veel buitenlandse missies hadden gedaan, hadden ze een brede kijk op de wereld. Zij maakte zich zorgen voor de golf van geweld die door de moslims wordt veroorzaakt. Verder begrepen ze niet waar wij in Europa mee bezig waren. Zij willen namelijk graag exact de andere kant op bewegen. We geven steeds meer invloed weg aan Brussel terwijl zij juist dat de staten veel meer invloed van Washington krijgen. Nu werd er veel geld weggegooid door bureaucratie. Zij waren wel jaloers op ons onderwijssysteem. In Amerika zijn de studiebeurzen vaak gekoppeld aan sportprestatie die zwaarder tellen dan de leerresultaten. Daardoor blijft de ontwikkeling van de Amerikaanse studenten achter bij de Europese. We kregen nog wat tips mee voor de verdere reis.

De laatste maandag van mei is in Amerika Merorial Day, de feestdag waarop de gesneuvelde soldaten in alle oorlogen worden herdacht. Dat is begonnen na de Amerikaanse burgeroorlog in 1865. In het dorpje waar de camping was, werd zoals in de meeste plaatsen een parade gehouden. Langs de kant stonden veel Amish te kijken.

De parade begon met een groep militairen met vlaggen waarachter een fanfarekorps liep. Daar achter reden kinderen op met vlaggen versierde fietsen. Daarna volgden een hele stoet auto’s. Vanuit deze auto’s werd snoep naar de omstanders gegooid. De parade stopte op de plaatselijke begraafplaats waar de gesneuvelden werden herdacht.

Een filmpje is onder de video's te zien.

We hebben de camper opgehaald en zijn weer richting Berlin gereden. In de winkel van Wendell August waren veel handgemaakte voorwerpen van tin te zien. Buiten stonden heerlijke schommelstoelen, die ook door de Amish mat de hand gemaakt zijn. We reden verder door het gebied maar helaas was door Meriorial Day ook vandaag veel winkels gesloten zodat we niet konden genieten van de zelfgemaakte kazen.

We hebben koers gezet richting de hoofdstad Washington DC. Het landschap was behoorlijk heuvelachtig, waarbij er stevige hellingen gepasseerd werden. We reden ook door een miles lange tunnel. In Bedford hebben we een camping opgezocht.

Joke

Hoi Carla en Bernard, het is net of ik meereis!
Leuke foto's en verhalen. Dank.
N

klaas

Vergeet in Washington het ruimtevaart museum niet.