carlabernard.reismee.nl

Walvissen jacht in Cape Cod

Donderdag, 26 mei, 25 graden,zonnig, 142 miles, totaal 229 miles

Na het ontbijt hebben we route genomen naar Provincetown. Dat was maar een klein stukje. Provincetown is een gezellig stadje dat hoofdzakelijk van toerisme leeft. We moesten even zoeken naar een plek waar de camper neer konden zetten. We werden verschillende keren verwezen totdat we naar een parkeerplaats net buiten het stadje moesten rijden. Daar stonden inderdaad nog meer campers. We liepen terug naar het centrum. Daar hebben we ons eerst gemeld bij de walvisboot. We hebben opnieuw een poging geacht om de walvissen te zien. Eerder liepen expedities in Nieuw Zeeland en Noorwegen op niets uit. We kregen onze tickets en moesten ons rond 12.00 uur op de pier melden. We slenterden wat door het stadje totdat het tijd was.

Bij de pier stond al een rij te wachten maar aan boord was er voldoende plaats. Precies op tijd voeren we de haven uit. We kregen eerst een uitleg welke walvissen hier leven. De grote potvissen die we in Noorwegen hoopten te zien zijn hier niet omdat het voor hen te ondiep is. De op een na grootste walvissen, de Fin Whale, zijn hier wel. Deze kunnen tot 27 meter lang worden Deze baleinwalvis eten door met de grote bek open een hele school naar binnen te slokken. Het zeewater wordt daarna weer uitgespuwd. Zij drinken dit zeewater niet. Zij krijgen hun water binnen van de vissen die ze opeten. Na een klein uurtje varen zagen we de eerste walvissen. Het waren inderdaad de Fin Whales.

Ze kwamen steeds even boven om adem te halen om dan weer onder te duiken op zoek naar voedsel. Als ze dan op de oppervlakte komen is steeds maar ongeveer een derde van het enorme dier zichtbaar. Het waren fraaie dieren. Na een uur rondgedobberd te hebben voeren we weer terug. De zee was heel erg kalm zodat Carla geen last van zeeziekte had.

Terug bij de camper wachtte ons een verrassing. Als enige van de geparkeerde campers hadden we een parkeerbon gekregen. Waarom was niet duidelijk. Het stond duidelijk aangegeven dat we hier wel mochten staan maar niet overnachten. Bij het politiebureau werden we keurig te woord gestaan maar ook hier was een scheiding tussen de echte politie en de parkeerpolitie. Deze waren er morgenvoeg weer. Omdat dat niet op schoot de bon van 35 dollar maar betaald. Met een iets minder blij gevoel hebben we Provincetown verlaten.

We hebben voor het eerst getankt. Voor een gallon, bijna 4 liter, moesten we $ 2,35 betalen. Dat mag ook wel want er ging 35 gallon in.

Vlak bij de plaats waar we de camper hebben opgehaald hebben we een overnachtingscamping op gezocht. Een jarenlange wens is vandaag met het zien van de walvissen in vervulling gegaan.

Paul

Prachtig !
Nog naar het kunstenaarscollectief/gayscene op cap cod? Is prachtig !!!
Goede reis !!!

Han

Super!
wat betreft de parkeerbon. Moest je betalen voor de parkeerplaats? Zo ja dan heb je omdat de camper zo lang is waarschijnlijk op twee parkeerplaatsen gestaan, dan moet je ook voor twee plaatsen betalen. Zo ging dat tenminste in Canada. Het is maar een tip voor een evt volgende keer.

Jet

Dat moet zeker een bijzondere ervarimg zijn geweest! Ga door met enorm te genieten! Groet!

Margriet

leuk dat het gelukt is met de walvissen!!! van de bucketlist nu....vwb parkeerbon: heb ik nooit betaald ....nooits iets van gehoord, ik had in SFrans. tegen het verkeer in geparkeerd; kan dus niet; ook een tip