carlabernard.reismee.nl

Boston

Dinsdag, 24 mei, 15 zwaarbewolkt

We hebben redelijk geslapen maar waren al wel vroeg wakker. Dat kwam ook omdat het buiten enorm hard regende. Na de bui zijn we weer ingeslapen en werden we door de wekker gewekt.

We hebben in het centrum ontbeten waarna we naar het beginpunt van de Freedom Trail gelopen zijn.

Dat is een route door het centrum van Boston langs alle belangrijkste historische hoogtepunten. Deze wordt helemaal met een rode streep van klinkers aangeven zodat je niet kunt verdwalen.

Overal op de route zagen we gidsen in klederdracht uit de Engelse periode van begin 17e eeuw. De oudste gebouwen stammen namelijk uit de 1630 toen de Engelsen hier aan land kwamen. De route startte in het park waar we gisteren gelopen hadden. Met de app konden we zelf de route in ons eigen tempo lopen. De eerste van in totaal 16 stops was bij het Senaatsgebouw boven op de heuvel. Dat was het gebouw dat we gisteren al gezien hadden met de opvallend gouden koepel. Deze koepel heeft in de verschillende eeuwen steeds een andere kleur gehad. Van kopergroen, naar rood en grijs tijdens de Tweede wereldoorlog naar het goud van nu. Het gebouw doet nog steeds dienst als hoofdlocatie voor de senaat van de staat Massachusetts. Het gebouw is vrij te bezichtigen. Na een controle van je tas mochten we met een lift naar de tweede verdieping. Daar waren mooie zalen met oude schilderingen. In de gangen hingen portetten van de gouverneurs. In het midden was de dome te zien. Deze had schitterend glas-in-lood en een marmeren balustrade. In een van de zalen was een vergadering bezig van een commissie. Deze ging over het budget voor de studenten. Op de publieke tribune mochten we deze vergadering bijwonen. In de grote zaal was geen senaatvergadering bezig zodat we daar vrij konden rondlopen.

Buiten hebben de rode streep weer opgezocht en hebben we verschillende oude panden en kerken bezocht. Ook enkele kerkhoven waren in het programma opgenomen. We zwierven door kleine straatjes om in de Italiaanse wijk uit te komen. Vanuit daar moest er eerst een behoorlijke heuvel beklommen worden waarna we bij de rivier uit kwamen. Daar liepen we over een oude ijzeren brug naar de overkant. In de wijk waar we nu waren heerste een ongelofelijke rust. De route voerde weer een heuvel naar Bunker Hill waar een grote toren gebouwd is. Dat was het eindpunt van de trail, die ruim 5 km lang is.

We zijn terug gewandeld naar het centrum om vervolgens door te lopen naar Prudential Centre. Dat is een hagelnieuw luxe winkelcentrum.

We hebben burito’s gegeten en zijn toen terug gegaan naar het hotel. We hadden 22 km gelopen maar wel erg genoten van deze stad.

reggie

mooi historisch centrum..

Bert en Lies

Wat leuk om zo zonder gids een route te volgen