carlabernard.reismee.nl

Oslo Elst

Zondag, 5 juli Oslo – Elst, zonnig en regen 32-21 graden, 960 km ( totaal 8000)

We hebben het stadion verlaten en zijn Oslo nog een keer in gegaan. Het was heerlijk weer en het was te merken dat het weekend was. Het was overal veel drukker. Aan de boulevard hebben we op de luie strandstoelen een tijdje zitten lezen en ons verbaasd over de voorbijgangers. Tegen het eind van de middag moesten we ons melden bij de pier voor de incheck van de boot. De boot was er nog niet maar op zijn plaats lag een groter broertje. We konden al wel inchecken waarna we in lange rijen konden wachten. De grote boot vertrok en toen werd het stil. Onze boot kwam met een vertraging van een uur aan. Het inschepen verliep erg chaotisch waardoor we pas na drie wachten onze hut op konden zoeken. We hebben het overnachtingskoffer in de hut gezet en zijn meteen naar het restaurant gelopen. Daar stond een heerlijk koud en warm buffet te wachten. Ruim een uur te laat vertrokken we naar Fredikshavn. Bij een loket kregen we de BTW terug van de Noorse trui die we gekocht hadden. Dat bedrag werd echter niet op de creditkaart teruggestort maar in Kronen uitbetaald, die we natuurlijk aan boord op konden maken. In het winkeltje en gokhal was dat geen probleem. Daarna werd het tijd op het bed op te zoeken want de volgende dag liep op 06.00 uur de wekker af. Tijdens het ontbijt kregen we te horen dat het tijdsverlies was ingelopen en dat we volgens planning om 7.15 uur aan zouden komen. Het lossen ging een stuk sneller want nog voor half 8 reden we Denemarken binnen. Ook hier was geen grensbewaking of douane te zien. We hebben eerst getankt. De benzine kost hier 1 euro 50 en dat is toch een stuk aangenamer dan de 30 cent duurdere prijs in Noorwegen.

We reden in no time door Denemarken heen. Het land lijkt soms op Nederland met vlakke weilanden met koeien, dan is er weer wat meer heuvelachtig terrein. Na drie uur passeerden we de Deens – Duitse grens.

Vlak uur Hamburg kwamen we in een kilometerslange file terecht. Men had een stuk van een klaverblad afgesloten in verband met een reparatie. We hebben de file vertalen en zijn dwars door Hamburg gereden. Daarbij reden we een stukje over het Roparunparkoers. Na Hamburg was de weg weer vrij tot vlak voor Bremen. Ook daar was een kleine file. We konden daarna lekker opschieten. Toen we Nederlandse grens overreden, veranderde het weer. Er waren stevige rukwinden. Net voor Arnhem was een ernstig ongeluk gebeurd waardoor we een uur stilstonden. Rond 19.00 uur waren we thuis.

We hebben een mooie reis gemaakt. We hebben precies 8000 km gereden en hebben drie grote stukken gevaren. Het natuurschoon was overweldigend. Het was alleen zeker in het middelste gedeelte van de reis te koud. Maar dat had ook wel weer zijn voordeel. Door de koude hebben we geen last van muggen gehad. Het hoofddoel, het bereiken van de Noordkaap, kreeg meer lading door het mooie zonnetje dat precies op Carla’s verjaardag ’s nachts om 24.00 uur doorbrak. Het was toch wel een vreemde gewaarwording om drie weken geen nacht te kennen.

We hebben genoten en we hopen dat jullie een beetje daarvan mee kregen hebben in de verhalen, foto’s en films. Bedankt voor jullie reacties en wie weet, tot de volgende reis.

ria

genoten van jullie verslagen en foto s dank je en weer veilig thuis gr. ria

annelies cck

oost west, thuis best?
toch ook weer fijn ,je eigen bed....
bedankt voor de site en de foto's....
tot woe ? gr. AH !

Jos en Christien

Bedankt voor het mooie verslag met bijbehorende foto's

Eric S.

Beste Bernard en Carla, wat een mooie reis hebben jullie weer gemaakt! Ik ben heel benieuwd naar het album wat jullie ongetwijfeld weer gaan maken.