carlabernard.reismee.nl

Sandnes - Oslo

Donderdag, 2 juli Sandnes – Oslo, zonnig, 29, 460 km ( totaal 7090 km)

Met een stralende zon zijn we uit Sandnes vertrokken. We reden over weg naar het zuiden. De dame van het navigatiesysteem had na het tanken kennelijk een grotere koffiebreak genomen want ze gaf niet aan waar we af moesten. We zagen dit pas toen we de afslag al enige tijd hadden gemist. Na opnieuw opstarten was ze weer bij de les. Ze loodste ons via zeer kleine en smalle weggetjes weer terug naar de route die we eigenlijk hadden moeten hebben. We reden door het Sirdal en Stetesdal, beide maken onderdeel uit van Telemark. Het is echt een wintersport gebied met overal vakantiewoningen tegen de heuvels aangeplakt. De mensen kunnen niet met de auto bij de huisjes komen. Daarom zijn er grote parkeerterreinen die allemaal als privaat aangemerkt zijn. Het kan natuurlijk zijn dat er als een pak sneeuw ligt er wel mogelijkheden zijn om bij de woningen te komen..

Deze liggen tegenover het gebergte dat we gisteren hebben beklommen voor de Preikestolen. Nadat we stevig geklommen hadden, kwamen we in een sneeuw- en ijslandschap uit. De weg was net sneeuwvrij gemaakt, maar naast de weg lag de sneeuw nog tot 5 a 6 meter. De meren waren nog gedeeltelijk dicht gevroren en waren dus bedekt met ijs en sneeuw. De wegen waren hier weer erg smal. Overal waren weer inhammen gemaakt om elkaar te kunnen passeren. Het was een geweldige ervaring om midden in de zomer met ruim 28 graden nog door de sneeuw te rijden. De weg waarover we reden is alleen maar geopend van 1-6 tot 15-10 en dat nog onder voorbehoud. Na een lange afdaling kwamen we in het volgende gebied uit. Hier waren de scherpe bergtoppen verdwenen en hadden plaats gemaakt voor weilanden en beboste heuvels. In een van de kleine stadjes hadden we onze eerste file van deze vakantie. In de stad was een groot feest bezig waardoor het verkeer was vastgelopen. Met ongeveer een kwartiertje vertraging konden we weer verder. We kwamen nu dichter bij Oslo en het verkeer werd drukker. Vanaf Drammen lag er een snelweg. Ook die hadden we sinds het verlaten van Goteborg niet meer gezien. Vlak voor Oslo stond ook een kleine file. Opmerkelijk was dat elektrische auto’s hier over de bus en taxibaan langs de file op mochten rijden. Ons hotel ligt bij het Ullevaal Station. Met de metro naast de deur is dat een prima uitvalsbasis om Oslo te gaan bekijken.