carlabernard.reismee.nl

Rondje Lofoten

Vrijdag, 26 juni, rondje Lofoten, 12 zonnig, 290 km (totaal 5260)

Voor het eerst deze vakantie hebben we uitgeslapen. Na het ontbijt zijn we op pad gegaan om de Lofoten te ontdekken. De Lofoten bestaan uit een aantal eilanden. Vier daarvan zijn door middel van bruggen en tunnels met elkaar verbonden. Vanuit Kabelvag zijn we verder naar het zuiden gereden. Als eerste bezochten we Hennigsvaer.. Via een kronkelige kustweg, die soms zo smal was dat er aparte uitwijkstroken waren gemaakt om tegenliggers te laten passeren kwamen we bij twee bruggen uit. Deze waren maar in een rijbaan uitgevoerd en werden geregeld met verkeerslichten. Net voor het dorp stonden grote rekken waarop de stokvis kan drogen. Henningsvaer is een vissersdorp dat op een van uiteinde van het eiland ligt. Er staan leuke kleine huisjes aan een weg die zich door het dorp slingert. In het midden is een iets groter pleintje waar galerijen aan gevestigd zijn. Het was een idyllisch dorp. Deze idylle werd alleen wreed verstoord door twee straaljagers die rondjes boven het dorp aan het vliegen waren op een hoogte waarbij we konden zien zitten.

Na Henningsvaer verlieten we het eiland Austvagoya en kwamen via een tunnel in Vestvagoya. Dit eiland is wat glooiender en er zijn weilanden. We zagen twee elken lopen, die in een bossage aan de wegkant stonden. We namen de route langs de kust. Hier zagen we enkele zeer steile rotswanden. Rond de weg en in het water lagen grote rotsblokken. Op deze weg kwamen we opvallend veel fietstoeristen tegen. Via de kustweg kwamen we in Leknes. Een dorp dat dienst doet als centrum voor het eiland met allerlei voorzieningen.

Ons volgende dorp was Ballstad. Dit is net als Henningsvaer een vissersdorp. Maar hier was alles nog volop in bedrijf. Dat was te ruiken. In het dorp rook je de stokvissen die overal te drogen hingen. We reden verder zuidelijk naar de eilanden Flakstadoya en tot slot Moskenesoya. Hier waren de fjorden heel helder blauw. Ook waren er opvallend veel zandstranden. De azuurblauwe kleur van de baaien gaf je het idee dat je in een tropisch klimaat was, tot we uitstapte en weer tot de werkelijkheid werd terug gebracht. Het zonnetje deed vandaag goed zijn best maar door de koude wind werd het toch niet warmer dan 11 a 12 graden.

Bij Ramberg was een grote baai met een breed zandstrand. Dat zag er erg mooi uit.

Terug in het huisje hebben we zelf gekookt. Zalm met puree en groente, het smaakte prima.

Na het eten konden we nog geruime tijd op het terras voor ons huisje in de zon zitten. Het blijft een vreemde gewaarwording dat de zon niet onder gaat en dus gewoon door blijft schijnen.

De Lofoten is een schitterend gebied dat weer totaal anders is dan het hoge noorden dat we tot nu toe van Noorwegen hebben gezien. Morgen zetten we verder koers naar het zuiden.