carlabernard.reismee.nl

Noordkaap

Zaterdag, 20 juni, Ifjord – Noordkaap, half bewolkt zonnig, 13, 290 km ( totaal 3580)

De weg die we gisteren gevolgd hadden, kronkelde vandaag weer rustig door het mooie landschap. Na een stevige beklimming volgde een lange afdaling waarna we in een vlak toendra landschap terecht kwamen. Hier liepen weer wat rendieren. Enige tijd later begonnen we weer te klimmen. We zijn gestopt om bij een kleine canyon die net naast de weg te gaan kijken. Met nog geen vijf minuten lopen kwamen we bij de beek uit. Het water werd hier inderdaad tussen twee rotsen door geperst.

Het zonnetje deed steeds meer zijn best en we haalde weer de dubbele cijfers voor de temperatuur. We kwamen bij het een na diepste fjord van Noorwegen, de Porsanger. Dat gaf uiteraard weer schitterende vergezichten. We volgden de weg tot het einde van het fjord in het stadje Lakselv. Met enig zoeken en hulp van de lokale bevolking konden we een pinautomaat vinden. Deze was verstopt in een gebouwtje naast een bankgebouw. Daarna konden we boodschappen doen en tanken. Net buiten Lakselv hebben we op een bankje lekker in het zonnetje geluncht. We reden nu over de route richting de Noordkaap. Het was te merken want het was er druk. Dat waren we bijna niet meer gewend. De weg was bochtig en soms erg smal. Dat ging met de tegemoetkomende campers soms maar net. We zagen ook twee campers waarvan het linkerbuitenspiegel gesneuveld was. De weg voerde meestal vlak langs het water. Soms gingen we wat meer landinwaarts om daarna weer met enkele stevige bochten bij de waterkant terug te komen. We reden door de Nordkapp tunnel van 6870 meter. Voordat deze tunnel gegraven werd moest men hier met de boot oversteken. Dat was nu dus niet meer nodig. Ook werd er geen tol meer geheven omdat de bouwkosten inmiddels waren terug verdiend. Er waren nog twee langere en enkele kleinere tunnels voordat we in Honnigvag aankwamen. Ons hotel lag acht kilometer noordelijker.

We waren nu nog een kleine 25 km van de kaap verwijderd.

Na het eten zijn we naar boven gereden.

Zondag, 21 juni, Noordkaap, 14, zonnig, 100 km ( totaal 3680)

Rond 21.00 uur reden we naar de top van de Noordkaap. Dat was een behoorlijke steile klim van 25 km. Het is een geheel kale vlakte met hier en daar meertjes. De uitzichten over de fjorden zijn geweldig. Het was nog steeds gewoon daglicht en de zon kwam er steeds beter door. Bij de kaap moesten we een toegangsbewijs kopen. Daarmee hadden toegang het het hele complex en konden we de auto parkeren. Boven was er een woud aan campers. We liepen eerst naar een gedenksteen voor de kinderen van de wereld. Dat is eenbeeld met een moeder waarvoor zeven grote munten staan met daarop afbeeldingen bedacht door kunstenaars over de gehele wereld. We liepen het bezoekerscentrum binnen. Dat bestaat uit drie verdiepingen. Op de onderste is een grote filmzaal waar een panorama film werd getoond. Daarbij zagen we de omgeving in de vier jaargetijden. In de winter is het hier erg bar. Vanuit de filmzaal is een tunnel gemaakt waarin een stuk van de geschiedenis van de kaap wordt uitgebeeld. In grote vitrines worden en ontdekkingsreizigers en koningen getoond hoe zij in hun tijd de Kaap bezochten. Ook was er een aparte ruimte voor de koning van Thailand, Bhumupol. Hij heeft een bezoek aan Noorwegen gebracht en was toen zo onder de indruk van de natuur dat hij een donatie gaf om iets tastbaar achter te laten. In de volgende zaal werden de jaargetijden door muziek weergeven. Daarna konden we via een smal deurtje naar een platform buiten. Op dit Kings View lag nog een dik pak sneeuw. We kregen we een mooi uitzicht op de omgeving. De zon was nu volop aanwezig en er was alleen nog een dunne band bewolking.

Hierna werd het tijd om echt naar het hoogste punt toe te gaan. Dat wordt gemarkeerd door een open wereldbol. Ook om deze bol heen was niet erg druk zodat we rustig onze foto’s konden nemen. Wel stond hier een koude snijdende wind. We zijn eerst naar binnen gegaan om warm te worden met een bak koffie. We zaten daar achter het glas in het zonnetje. Zo konden we weer lekker opwarmen. Toen we daarna weer naar buiten gingen, was de wind gaan liggen en was het aangenaam. We hebben wat op het plateau rondgewandeld.

Precies om 00.00 uur hebben we een fles champagne opengetrokken om de 55 verjaardag van Carla in te luiden. Het was voor het eerst dat dat midden in de nacht in volle zon kon plaats vinden. Rond 00.15 zagen we dat de zon zijn lichte buiging naar beneden weer voltooid had en weer aan de opgang voor de volgende dag begon. Van enige schemer was geen sprake. Hierna werd het nog rustiger zodat we foto konden maken terwijl we alleen bij de bol stonden.

Hierna zijn we weer naar beneden gereden. Omdat de wind was weggevallen, spiegelde de heuvels fantastisch in de meren. Rond 01.30 waren we weer terug in het hotel. We hadden wat moeite om na dit schoons en het nog steeds heldere daglicht in slaap te komen.

Na het ontbijt, waar we eerst alle felicitaties verwerkten, zijn we naar Gjesvaer gereden. Daar zijn we op een boot gestapt voor een vogelsafari. Toen we aan het wachten waren kwam er een groot schip de inham in varen. De bemanning en lokale bewoners liepen uit. Het schip bleek van de koninklijk familie te zijn. De koning en koningin waren van plan om hier naar de kerk te gaan. We hebben wel wat bewegingen aan boord gezien maar niet de leden van de koninklijke familie. Voordat we uitvoeren kregen we dikke pakken aan om ons te beschermen tegen de kou. Het was wel 14 graden maar zeker op open zee stond er een stevige koude bries. Het water is maar een paar graden.

We voeren de inham uit en zetten koers naar drie eilanden die een natuurreservaat vormden. Op en rond de rotsen zagen we honderden vogels. Er was een grote verscheidenheid aan soorten. Er waren Jan van genten, Papegaaiduikers, aalscholvers, zeearenden, haviken en nog veel meer ons onbekende soorten. Op een rots zat een grote kolonie Jan van Genten te broeden. Hoog in de lucht cirkelden enkele arenden.

Op een rots lagen twee zeehonden te zonnebaden. Na bijna twee uur kwamen we weer in de haven terug. Wat hadden we genoten van dit mooie stukje natuur. Een mooi passend verjaardagskado.

We zijn weer terug gereden naar het hotel om gebak met koffie te nemen.

Han

Carla gefeliciteerd en wat een bijzondere verjaardag!

annelies -cck-

proficiat, Carla....en Ben....
had je de champagne uit nederland mee genomen ?
want die zal wel onbetaalbaar zijn in Noorwegen...
geniet er van....gr. AH !