carlabernard.reismee.nl

Kaamanen Ifjord

Vrijdag, 19 juni, Kaamanen – Ifjord, 4-8 regen, 340 km ( totaal 3380)

In de stromende regen verlieten we Kaamanen. We reden richting de Fins – Noorse grens door een compleet verlaten gebied. Over een afstand van meer als 100 kilometer waren de huizen op een hand te tellen. Het gebied veranderde wel. Het werd vlakker en de bomen leken kleiner te worden. Vlak voor de grens hebben we nog even getankt. Het verschil met Noorwegen is bijna 30 cent de liter. De grens wordt gevormd door een huis waar de douane nog post houdt. Verder is er helemaal niets van een grensovergang te zien.Pas aan de verkeersborden zagen we dat we al in Noorwegen waren. Het eerste stuk weg was ook even slecht als in Finland. Bij Nieden passeerden we een machtige waterval. We kwamen nu op de doorgaande weg uit, die van betere kwaliteit was. We hebben geluncht en konden toen meteen aan de Noorse prijzen wennen. Twee eenvoudige uitsmijters met koffie waren goed voor 27 euro. Na de lunch veranderde het landschap heel snel. Het werd erg bergachtig met kale heuvels waarop nog sneeuwresten lagen. De uitzichten waren ondanks het nog steeds sombere weer fascinerend. We verlieten de hoofdweg om de route langs de fjorden te volgen. De wereld om ons heen veranderde met elke bocht. Zo keek je heel diep een fjord in en even later keek je weer tegen een berg met sneeuw op. De bomen waren geheel verdwenen , hier en daar stonden nog wat struiken. Daardoor waren nu ook de rendieren veel beter zichtbaar. We hebben meerdere kuddes gezien. Op twee plaatsen staken ze bij de auto de weg over. Dat deed ook een vos. Deze had zijn prooi, een konijn, nog in zijn bek. Voordat we konden reageren om de camera te pakken ging hij als een haas vandoor. Ook hier wonen nauwelijks mensen. Hier en daar staan wat woningen bij elkaar. Op een kilometer of 30 voor Ifjord passeerden we een slagboom waarmee de pas die we nu over zouden trekken, afgesloten kon worden. Gelukkig was hij nu wel geopend. We klommen stevig naar boven en kwamen toen bij werkzaamheden terecht. Over een afstand van een kleine 10 kilometer reden we over een puinlaag heen. Men had het wegdek weg geschraapt en was bezig met de voorbereidingen om er een nieuwe laag voor in de plaats te leggen. Na de werkzaamheden kwamen we op een stuk dat al gereed was. Dat reed een stuk comfortabeler. Ons hotel bleek een erg simpele slaapkamer, halletje annex keuken en badkamer te zijn. Maar ja, het is maar voor een nacht, maar een groter contrast met het gezellige onderkomen van gisteren was haast niet denkbaar. Ifjord bestaat naast het hotel uit nog hooguit 10 woningen.

Bert en Lies Cloosterman

Hallo Carla en Bernard weer genoten van jullie verhaal .
Ook willen wij jullie feliciteren met de verjaardag van Carla.
Een fijne dag gewenst. Liefs en groeten van ons

Angela en Ronald

Hoi reizigers, Het ziet er allemaal erg mooi uit. Hartelijk gefeliciteerd met Carla's verjaardag! Nu zijn we allemaal weer even oud:)