carlabernard.reismee.nl

Rovaniemi

Woensdag, 17 juni, Rovaniemi, bewolkt, 12,

We hadden vandaag een rustdag zodat we niet hoefden te reizen. In de ochtend zijn we naar een rendierenfarm gegaan.In een internationaal gezelschap van Spanjaarden, Australiërs, Indiërs en Hollanders kregen we nadere uitleg over deze dieren.In heel Lapland zijn nu ongeveer 330.000 rendieren. De meeste daarvan lopen los in de natuur. Twee keer per jaar worden ze bij elkaar gedreven om te tellen en te merken. Dat gebeurt in juli. De dieren zoeken dan open plekken op omdat daar minder muggen zitten. Rond Rovaniemi worden in de tijd zo’n 10.000 rendieren bijeen gedreven. De jongeren, die allemaal in mei geboren zijn, blijven dicht bij hun moeder zodat te zien is welk jong bij welke moeder gehoord en dus wie de eigenaar is. De dieren krijgen een merkje aan hun oren. Hierna wordt er ook gekeken welke goed zijn voor de slacht. In totaal mogen er niet meer dan 200.000 rendieren zijn omdat er anders niet genoeg eten voor ze is. De tweede drijfjacht vindt in de naherfst plaats. De mannetjes hebben dan net hun paringsdrift achter de rug maar beschermen nog wel hun kudde. Op die manier is het ook weer vrij simpel om de dieren bij elkaar te krijgen. De rest van het jaar lopen ze vrij rond. De enige dieren die gevangen worden gehouden worden gebruikt om in de winter sleeën te trekken. Als de dieren 2 tot 3 jaar oud zijn begint hun training met de slee. Dat duurt twee jaar voordat ze de slee mee kunnen trekken. Grote sleeën worden vaak door 5 rendieren getrokken. Deze zijn dan wel gecastreerd omdat ze anders niet te handelen te zijn.De dieren kunnen tot zo’n 15 jaar oud worden. Op de farm liepen nog rendieren waaronder twee veulens, die dus in mei waren geboren. Het gewei is bij elk dier anders en wordt elk jaar afgeworpen. Sommige geweien groeien wel 5 cm per dag. Op de farm waren ook nog twee onderkomens te zien van vroegere tijden. Toen de Sami nog nomaden waren gebruikten ze een tipi van huiden van de rendieren. In het midden was een vuurplaats waar altijd vuur branden. Dat was natuurlijk ook wel nodig met 20 tot 30 graden vorst. Op de grond lagen de vellen van de dieren die prima isolerend werkten. Echt gastvrij waren de Sami niet. Gasten moesten altijd dicht bij de deur slapen,en dat was nu niet de koudste plek in de tent. Toen ze niet meer rondtrokken werden er hutten van hout gebouwd. Het principe bleef het zelfde, dus een vuurplaat in het midden en rendierenhuiden daarom heen. Het dak werd bedekt met mos. Dat gaf in de winter warmte en in de zomer juist verkoeling.

Na de farm hebben we een bezoek gebracht aan het Artikum. Dat is het culturele museum van de stad. Er waren drie tentoonstellingen, twee permanent en een wisselende. De eerste ging over alle natuur en gewoonten rond de noordpool. Van alle landen aan de Noordpool ( Canada, Alaska (USA), Rusland, Finland, Zweden, Noorwegen, IJsland, Groenland( Denemarken) werd iets van de geschiedenis, natuur en inwoners verteld. Ook was er een film die het Noorderlicht verklaarde. De vervuiling door de olie-industrie en mijnbouw kreeg aandacht zonder dat er een oordeel werd geveld. Erg indrukwekkend was een film waarbij we als een vogel over de verschillende gebieden vlogen.

De tweede tentoonstelling ging over het leven van de Sami in Finland. Hier zagen we gebruiksvoorwerpen die terug gingen naar de 10e en 11e eeuw. Ook werden de nog levende huidige dieren op ware grootte getoond. Dat waren de beer, eland, rendieren, vos, wolf, en bever. Volgends de gids in het rendierenfarm leven er ook nog lynx, maar in het museum werden ze niet getoond.

De derde tentoonstelling was een tijdelijke over de Duitse bezetting tijdens de Tweede Wereldoorlog. De Finnen hadden hier niet zoveel last van. De Duitse generaal die in Rovaniemi de baas was, gold als erg schappelijk. De joden konden gemakkelijk verborgen worden. Pas bij de bevrijding door de Russen in 1944 ging het mis. Door het Duitse verzet werd Rovaniemi nagenoeg met de grond gelijk gemaakt. Alleen de stenen schoorstenen bleven staan. De grotendeels houten huizen werden voor 95% verwoest.

Na dit cultuurmoment was het tijd op het shoppen. In een herenwinkel kreeg ik voor 12 euro 4 nieuwe korte broeken. De zomeruitverkoop was hier al begonnen.

Terug in het hotel hebben we eerst hardgelopen en daarna nog lekker gezwommen.