carlabernard.reismee.nl

Umea - Lulea

Maandag, 15 juni, 11, Umea – Lulea, bewolkt en een beetje regen 420 km ( totaal 2120 km)

Het was erg rustig bij het ontbijt in de grote overdekte binnentuin. Samen met nog twee gasten mochten we onze keuzes maken. We konden onze eigen wafels bakken. We checkten uit en verlieten Umea. We reden weer via de E4 richting het noorden. Het zonnetje verdween achter de wolken en er viel een spat regen. We reden naar Skelleftea. Dat is een klein provinciestadje met een gezellig centrum. We verlieten de E4 en zette koers naar het binnenland, naar Arvidsjaur. De wegen werden smaller en waren omzoomd met berkenbomen. We passeerden het bord dat de grens van Lapland aan gaf. Lapland behelst het noorden van Noorwegen, Zweden, Finland en Rusland. De bevolking wordt Sami genoemd en heeft nog zijn eigen culturen en spraak. Ze hebben alleen geen eigen land en gaan steeds meer op in de Scandinavische cultuur. Het aantal Sami dat nog met rendieren rondtrekt is bijna verleden tijd. De rendieren houden zich kennelijk wel keurig aan deze grenzen. We waren de grens nog niet gepasseerd of zagen de eerste kudde op lopen. Even later moesten we stapvoets rijden omdat de gewoon op de rijbaan liepen. In het verloop van de dag kwamen we nog meer kuddes tegen. De weg glooide omhoog. Arvidsjaur ligt boven op een bergketen. Het is een wintersportplaats. In de winter kan het hier extreem koud worden, tot – 40. Daarom zijn er ook verschillende circuits aangelegd waar automerken en fabrikanten hun auto’s onder extreme omstandigheden kunnen testen. Het dorpje bestaat uit een lange straat met midden voor het gemeentehuis drie rendieren van hout. Iets verderop in de straat is nog een origineel dorp van de Sami uit de 18e eeuw. We konden wel door dit dorp heenlopen, er was helaas geen uitleg bij.

Van Arvidsjaur zijn we naar Lulea gereden. Dat ligt weer bijna aan de kust en zal onze laatste overnachting in Zweden zijn. Morgen rijden we Finland binnen.

We hebben gedineerd in het hotel, een Zweeds gerecht van draadjesvlees en rijst.Dat smaakte prima. Daarna zijn we nog even de sauna ingedoken