carlabernard.reismee.nl

Sundsvall - Umea

Zondag, 14 juni, Sundsvall – Umea, regen en zwaar bewolkt, 13, 330 km ( totaal 1700 km)

Toen we de gordijnen openden en naar buiten keken, zagen we voor het eerst regendruppels. Het motregende een beetje. Na het overdadige ontbijt verlieten we Sundsvall. We kwamen al snel op een soort snelweg terecht. Deze bestond uit drie rijstroken. Afwisselend kregen we twee rijstroken en de dan de tegenliggers maar een. Daarna werd het omgekeerd. Het landschap was anders dan de dagen hiervoor. De bossen werden afgewisseld met grote waterpartijen. Hierover lagen vaak majestueuze bruggen. Na een uurtje rijden werd het weer helemaal droog. Omdat het zondag was viel het niet mee om een plaats te vinden die koffie schonk. De meeste tentjes waren dicht. Daarom van armoede maar bij een tankstation koffie genomen. Deze smaakte trouwens wel prima. Het verkeer was weer erg rustig, we schoten dus lekker op. Vlak voor Umea zagen we een vos die in de berm aan het snuffelen was. De rendieren lieten zich niet zien ondanks de vele waarschuwingsborden die we tegen kwamen.

In Umea zijn we eerst naar het Sculpture Parc gereden. Op het terrein van een voormalige psychiatrisch ziekenhuis hebben ongeveer 50 kunstenaar beelden en sculpturen gemaakt. Dit om de wijk, die nu omgebouwd is tot woonwijk, een positievere uitstraling te geven. De beelden varieerden van een levensechte man die op de bus stond te wachten tot een levensgrote buiten fitnessplaats. Bij elke sculptuur stond op een bordje vermeld wie de kunstenaar was en wat er mee bedoeld was. Erg apart was een reeks van 160 colbertjes die in een bomenrij achter elkaar waren geplaatst met de armen op elkaars schouders.

Na de rondwandeling zijn we terug gereden naar het centrum. Daar lag ons hotel. Dit is een oud hotel uit 1895 maar is vorig jaar geheel gerenoveerd. De oude trap die naar de ballroom op de tweede verdieping leidde is bewaard gebleven. De rest is helemaal als een schip aangekleed. Op deuren naar de kamers staan hologrammen van schepen en van de noorderlicht. Op de begane grond zijn nog de bibliotheek en de privé kamer van de stichter in oude glorie gelaten. De binnentuin is helemaal overdekt en loopt door in een hypermodern gebouw. Daarin zit naast de plaatselijk bibliotheek ook een doe het zelf hotel, waarbij je via een desk zelf incheckt en alles regelt.

Het plaatsje zelf had ook weer twee mooi nieuwe shoppingcentra. Het was hier erg rustig. Buiten deze centra waren nagenoeg alle winkels dicht. In een soort Engelse pub hebben we gegeten.