carlabernard.reismee.nl

Lekstrand - Sundsvall

Zaterdag, 13 juni, Lekstrand – Sundsvall, 17 licht bewolkt, 310 km ( totaal 1420 km)

We hebben eerst een uur langer geslapen omdat we vandaag maar een klein stukje hoeven en er onderweg niets te bezichtigen valt. We hebben in het zonnetje ontbeten. De receptie van de camping was gesloten zodat we de sleutel in een enveloppe door een brievenbus konden gooien. We verlieten Lekstrand in de richting van Rattvik. Na dit kleine stadje leek het wel of we de aarde verlaten hadden. Er waren alleen maar bomen, bomen en nog een bomen. Over een afstand van ruim 40 km kwamen we precies één huis tegen. Verder was het compleet verlaten. Het aantal auto’s dat we zagen was op een hand te tellen. Na ruim 100 km kwamen we op een wat bredere weg uit, die wel door dorpjes voerde. Als je 10 huizen bijeen tenminste een dorp mag noemen. We reden richting de kust, die we bij Soderhamn bereikten. Vandaar was een nieuwe snelweg aangelegd naar Sundsvall. Dat is een klein provinciestadje aan een mooie baai. De toegang wordt nu verleend door een machtige tolbrug. We hoefden daar niet over heen omdat ons hotel aan de andere oever lag. We konden meteen inchecken in ons hotel. We hebben even rondlopen in het stadje . Daar waren brede straten met overal gekleurde draken. In winkelstraat waren statige panden. Hiervan waren de gevels bewaard, terwijl daarachter over de gehele lengte van de straat een winkelpromenade werd gebouwd. Je kon zo van de ene winkel naar de andere lopen, verdeeld over drie verdiepingen. Een groot gedeelte was nog in aanbouw maar het gedeelte dat al klaar was zag er gelikt uit.

Ook hier reden veel opvallend veel oldtimers rond. De bestuurders waren hier alleen van dezelfde leeftijd als de auto’s.