Karlstad - Lekstrand

Vrijdag, 12 juni Karlstad – Lekstrand, 20, zonnig, 230 km ( totaal 1108 km)

We hebben in ons huisje ontbeten en daarna afscheid genomen van Karlstad. Het was weer strak blauw. De route liep vandaag naar Lekstrand. De wegen waren prima te berijden. Op enkele plaatsen was men aan de weg aan het werken maar dat gaf geen vertraging. Hele stukken leek het of we alleen op de wereld waren omdat er geen ander verkeer was. In de dorpjes waar we door heen reden , heerste ook een serene rust. Dat gaf even problemen toen we zin in koffie kregen omdat alle shops nog dicht waren. We stopten bij een oud stationnetje. Dat werd juist geopend. Het was kennelijk ook de verzamelplaats voor gezinnen met een communiekantje. Na de heerlijke koffie zijn we weer verder gereden. We reden hoofdzakelijk door bossen die op stevige heuvels waren gepland. Rond het middaguur waren we in Lekstrand. Dat was een gezellig dorpje aan een riviertje. We hebben daar wat rondgewandeld en boodschappen gedaan. De camping lag twee kilometer buiten het dorp aan een meer dat aansluit op diezelfde rivier. We kregen een leuk huisje boven op de heuvel. Daar hebben we in de zon zitten lunchen. Daarna zijn we naar het strandje gelopen. Het was erg rustig zodat we een privé strand hadden. Het meer had ongeveer de temperatuur van het dompelbad in de sauna. Het was dus snel even er in en er weer uit. Het was wel lekker verkoelend. Na het zonnebaden werd er hardgelopen en gedoucht.

We hebben in het dorp bij een Thais restaurant heerlijke rijst en noedels met kip en beef gegeten. Door het dorp reden steeds jongelui rond in oude keurig opgeknapte Amerikaanse bakken. Het was niet duidelijk of dat een onderdeel was van het ritueel dat hij het slagen hoort omdat veel van de jongeren een soort matrozenpet droegen die bij het feest van het afstuderen hoort.

Het blijft steeds langer licht. De zon gaat vandaag pas om 22.30 uur onder en komt morgen om 2.30 al weer op. Nog een paar nachtjes en dan blijft het helemaal licht.

Op Youtube staat een filmpje van de reisroute. Deze link even knippen en plakken of zoeken in youtube op mijn naam: