carlabernard.reismee.nl

Goteborg - Karlstad

20150611 Goteborg –Karlstad, zonnig, 20, 377 km ( totaal 877 km)

We werden na een heerlijke nachtrust wakker gemaakt door de vogels omdat we de ramen van onze studio open hadden gezet. Het was weer nagenoeg onbewolkt. We hebben de spullen weer ingepakt en zijn in het hoofdgebouw gaan ontbijten. Rond 8.30 uur namen we afscheid van Goteborg. We reden nog even langs het centrum om daar een lange tunnel te nemen naar de overkant van het water. Dat was een stukje tolweg. In Nederland hebben we de auto aan moeten melden bij een site. Bij het passeren van de tolpoorten wordt een foto van het kenteken gemaakt en als het goed wordt dat dan automatisch verrekend. We komen in Zweden nu verder geen tolwegen meer tegen. Na een klein stukje snelweg werd de weg al snel tweebaans met een maximum snelheid die varieert van 70 tot 90 km per uur. Het is wel zaak dat je hier goed op let van er staan overal flitskasten. Deze worden wel keurig van te voren aangekondigd. Dat was ook te merken. Plaatselijk bekenden reden ons met grote snelheid voorbij om dan bij de kasten stevig af te remmen. Het landschap bestond uit uitgestrekte glooiende weilanden en dichte bossen. We zagen ook borden staan die waarschuwden voor overstekende elanden. Dat gebeurde inderdaad ook. Op een stuk snelweg zagen we de eland vlak voor ons de weg over steken. Hij liep daarna ons tegemoet in de berm omdat het hek te hoog was om er zo over heen te springen. Er was op dat moment amper ander verkeer, naast ons een bus en een andere auto zodat dat geen gevaar opleverde.

We reden naar Lidkoping. Dat ligt aan de rand van een landtong. Op het eind van deze tong ligt Slot Jacko.Via een mooie bochtige was kwamen we bij het kasteel. Dat is gebouwd rond 1300 en heeft sindsdien verschillende bewoners gehad. Het kasteel verkeert in uitstekende staat. We werden door een gids rondgeleid. Toen we ons aanmelden had hij nog even de hoop dat we de enigen zouden zijn zodat hij zijn verhaal in het Engels kon doen. Maar helaas voor ons sloten er nog 6 mensen aan zodat het toch in het Zweeds ging. We kregen wel een boekje waarin de bijzonderheden van elke kamer vermeld stonden. De gids gaf in elke ruimte ook een korte samenvatting in een taal voor te verstaan was. Stukjes uit zijn Zweedse verhaal waren toch wel te volgen, alleen als er vragen gesteld werden, werd het een onbegrijpelijke brei van woorden en klanken. We liepen eerst via stenen trappen naar de tweede verdieping waar de Koningszaal was. Daar hingen indrukwekkende schilderijen van veldslagen. Het bleken kopieën te zijn omdat de originelen in dit kasteel zouden vergaan. De enige verwarming waren haarden en dat met de strenge winters. We liepen door verschillende kamers die nog in de originele staat waren ingericht. Op enkele plaatsen waren al toiletten. Dat waren kamertjes die tegen de buitenmuur waren gebouwd zodat je shit meteen naar beneden viel.Na drie kwartier kwamen we weer op de binnenplaats uit.

We reden dezelfde weg terug om even rond te wandelen in Lidkopping. Daar waren weer vele oude houten huizen.

Na Lidkopping hebben we koers gezet naar Karlstad. Het werd hier soms al een beetje heuvelachtig. Verder bleven weilanden en bossen elkaar afwisselen. Af en toe konden we een glimp opvangen van het meer waar we om heen moesten rijden om bij onze volgende pleisterplaats te komen.We slapen vannacht in een huisje op een camping. Daarom hebben we eerst boodschappen gedaan.

Bij de camping kregen we de sleutel van ons huisje. Er moest wel eerst een klusjesman aan te pas komen om de deur te openen. Het slot bleek te haperen. Toen dat verholpen was konden we nog genieten van het zonnetje. De camping ligt aan een meer met een mooi zandstrand. De watertemperatuur was echter nog te koud om een echt frisse duik te nemen.

In de avond moesten we naar binnen omdat we belaagd werden door muggen.

bert en lies Cloosterman

Wat weer mooie verhalen en foto's,