carlabernard.reismee.nl

Kiel - Goteborg

Woensdag, 10 juni, Kiel – Göteborg, zonnig, 20, 6 km

We hebben redelijk geslapen aan boord van ons schip. We lagen vrij dicht bij de motoren zodat we die goed konden horen. Door het monotone geluid doezelden we toch in slaap en werden pas de volgende ochtend weer wakker van de wekker. Net nadat de wekker was afgegaan, riep de kapitein iedereen op om te gaan ontbijten omdat we nog maar twee uur de tijd hadden voordat we in Göteborg af zouden meren. Het ontbijt was goed. Er was lekker vers brood, zalm, pancakes en yoghurt met vruchten en nog veel meer om op te noemen. Na het ontbijt zijn we naar het zonnedek gegaan om te zijn hoe we langs verschillende eilanden en rotsformaties voeren in de richting van de stad. Vlak voordat we de stad invoeren moesten we een grote brug onder door. Vlak voor deze brug lag ons hotel. De kapitein riep iedereen op om naar zijn auto’s te gaan. Onze auto stond keurig op het vierde dek op ons te wachten. Alleen zijn navigatie was in de war. Door het ijzer en staal kon hij de locatie kennelijk niet vinden want het hotel was nog ruim 570 km ver weg, terwijl dit niet meer dan 6 km kan zijn. Na enig wachten konden we de boot afrijden en hadden we het volgende land bereikt. Zonder douane of pascontrole konden we het terrein af rijden om richting het hotel te gaan. De navigatie had er weer zin en loodste ons keurig naar het hotel. Daar konden we nog niet inchecken maar konden we al wel vast de bagage in een aparte ruimte plaatsen. De beste manier om naar de stad te gaan was met de tram. Omdat Zweden niet mee doet met de euro maar nog vast houdt aan de eigen Zweedse kroon moesten we eerst op zoek naar een ATM. Terwijl we op ons kaartje stonden te kijken werden we al door twee mensen aangesproken. Dat ging eerst in het Zweeds maar toen duidelijk was dat we daar niets, maar dan ook helemaal niets van verstonden schakelde men over naar Engels. Op de weg naar de tramhalte zouden we langs een supermarkt komen die een ATM had. Dat bleek te kloppen. We liepen naar de halte en net op dat moment kwam de tram er aan. Deze wachtte even op ons zodat we meteen mee konden. In de tram bleek dat we met de creditkaart een tramkaartje konden kopen. Na een klein half uur waren we in het centrum. Daar was het gezellig druk omdat overal studenten op hun paasbest aangekleed liepen. Zij hadden te horen gekregen dat zij waren geslaagd en was natuurlijk reden voor een feestje.

Göteborg is een gezellige stad waar het relatief rustig was. Er is nauwelijks verkeer. De winkels zijn ruim en er zijn veel nieuwe grote winkelcentra. Het is er niet goedkoop. De prijzen liggen net iets hoger als bij ons. We hebben wat rondgewandeld en alles eens rustig bekeken. Vanaf de haven lopen verschillende kanalen de stad in. We hebben door een rondvaart door gemaakt. De gids vertelde dat Göteborg in de 17e was gesticht met behulp van de Nederlanders. De grond was namelijk erg moerassig. De Hollanders hielpen met het graven van de kanalen en daarmee droogleggen van de stad. Deze werd geheel ommuurd door een 7 meter hoge stenen wal. Later mochten er binnen deze wal alleen meer stenen woningen worden gebouwd. Wie daar geen geld voor had moest buiten de stad gaan wonen en kon daar de goedkopere houten woning neer zetten. In de wijk Haga staan nog veel originele houten woningen. Daarin zijn nu winkeltjes en cafés gevestigd en dat geeft een aparte sfeer. Tijdens de rondvaart voeren we ook de haven in. Daar liggen verschillende ferry’s. Ook ligt er een mooie viermaster. Deze kan de haven echter niet meer verlaten. De brug vlak bij ons hotel is voor hem 10 m te laag voor zijn vaste masten. In de haven waren vroeger vier grote scheepswerven. De laatste heeft vorig jaar de strijd met de concurrentie ook verloren zodat er nu geen werven meer zijn.

In het centrum zijn twee markthallen zoals laatst in Rotterdam geopend is. Een is er voor vis en de ander voor allerlei etenswaren.

In de namiddag zijn we met de tram weer terug gegaan naar het hotel..Daar bleek dat er meerdere gebouwen waren. We kregen een ruime studio in een van de gebouwen. Het was nog steeds lekker weer zodat we in het zonnetje nog een tijdje hebben zitten lezen.

Kristel

ENJOY!!!!!!