carlabernard.reismee.nl

Rondje Bali

Vrijdag, 3 oktober, licht bewolkt, 30 We werden al vroeg door Wayan opgehaald. We zijn eerst naar de Uluwatu tempel gereden. Deze ligt helemaal op het zuidelijkste puntje van het eiland. Dit gedeelte is bergachtig en erg droog. Bij de tempel moesten we uiteraard een sarong aan. De tempel zelf is niet zo bijzonder. Een groot gedeelte werd gerestaureerd maar het uitzicht is weergaloos. De tempel is boven op een rots gebouwd en vanaf daar kijk naar de Indische Oceaan die met grote golven op de rotsen beukt. Rond de tempel liepen ook veel apen. Het was echter ook voor hen veel te warm en ze lagen dus rustig in de schaduw. Wayan nam een andere route terug. Deze voerde langs de kust en was prachtig. Er waren mooi uitzichten op de oceaan en parelwitte stranden. Overal zag je jongelui rijden met hun brommertje waar twee extra stangen zijn bevestigd waarop het surfboard gehangen kan worden. Door de hoge golven is ook dit een paradijs voor de surfers. We reden weer terug naar Nusa Dua. Het was erg druk. Gelukkig is er een nieuwe tolweg aangelegd. Die loopt van Nusa Dua naar Benoa. We betaalden 10000 roepia en konden eindelijk een stuk gewoon door rijden. Vanaf Benoa was het echter weer aansluiten in de file met alle brommertjes die als mieren om je heen krioelden. We reden naar Ubud. Onderweg zijn we gestopt om naar een limestonen beeld te kijken. De beelden zijn hier goed betaalbaar. De kosten om zij naar Nederland te laten verschepen staan echter niet in verhouding zodat we daar toch maar vanaf gezien hebben. We hadden nog het plan om naar de Goa Gajah, de olifantengrot te gaan maar gelet op de drukte gaan we dat niet halen. In Ubud hebben we geluncht bij Lotus waar een vijf jaar geleden met het koor hebben opgetreden. Daarna zijn we naar de markt gelopen. Deze was helemaal vernieuwd. Het oude gebouw is gesloopt. In het nieuwe is alleen nog maar plaats voor kleding. De kruidenmarkt is verdwenen. In de kleine straatjes er om heen zijn nog veel meer souvenirs winkeltjes gekomen. Hectisch was het er wel maar ook erg toeristisch. We hebben hier een kleine versie van het limestonen beeld gekocht. Wayan stond keurig op de afgesproken plek waarna we richting Tanah Lot reden. Dat is een tempel die in de oceaan staat en bekend is om zijn zonsondergangen. We hebben een plaatsje op een terras bij de tempel waarvan we een mooi uitzicht hadden. De zon zakte, werd rood en verdween toen echter een wolk. Daarna kwam hij nog een keer in volle omgang te voorschijn om toch achter een wolk in zee te zakken. In het donker reden we terug naar de villa. Het was weer erg druk en we reden de hele weg stapvoets in een file waarbij de brommertjes links en rechts ons voorbij schoten. Toen we bij de villa aankwamen hebben we nog lekker even een frisse duik in het zwembad genomen.

Eric

Leuke en enerverende reis! Geniet vrg eric