Donggala

Donderdag, 25 september zonnig 34 We zijn weer om 6 uur opgestaan omdat we weer een lange reisdag gaan maken. Na het ontbijt hebben afscheid van genomen van dit stukje paradijs. Met de boot werden we naar de auto gebracht. Op de weg naar Tentena zagen we iets zwarts op de weg liggen. Toen we dichterbij kwamen schoot de zwarte slang de struiken in. Hij was ongeveer 1 meter lang maar niet giftig. Na Tentena begonnen we weer te klimmen om de eerste col van de dag te kunnen bedwingen. Via vele haarspelden kwamen we op de top. Vanaf daar konden we naar het regenwoud kijken. Dat is grotendeels een nationaal park geworden zodat het nu beschermd is. Er lopen alleen maar wegen doorheen die met een fourwheeldrive bereden kunnen worden. Verder mag er niets meer, dus geen bomen kappen of plantages aanleggen. We maakten een stop bij enkele mannen die saho aan het maken waren. Dat is meel van de palmboom. Men verpulverde het hout van de palmboom met een machine. Dat werd in een zak gedaan. Deze zak werd vervolgens omgekeerd in een net waarin water liep. Een man stapte de meel met zijn voeten door het net. De drap werd in een tweede net opgevangen dat nog fijnere mazen had. Het meel zakte ook daardoor heen en kwam in een grote bak met water uit. Als men klaar is laat men het water weglopen en heeft men heel fijn poeder over. Daar bakt men cake van. Het wordt ook in meerdere gerechten gebruikt. Een erg arbeidsintensieve klus. Daar kregen we nog meer voorbeelden van te zien. Zo was men bezig om stenen te vergruizen om de kiezelstenen te kunnen gebruiken. Na de berg kwamen in in Poso uit. We reden door naar de kust. Daar was de weg vlak en konden we lekker opgeschieten. Het tanken was weer een probleem. Op verschillende plaatsen was de diesel op. Bij de stations waar nog wel diesel was stonden lange rijen vrachtauto's. Voor personenauto's was echter een aparte rij gemaakt zodat we redelijk snel weer een volle tank hadden en voldoende tot in Donggala. We hebben koffie gedronken in een café boven het water. In het water zwommen vele vissen, die we vanaf het terras konden zien. De kustweg was redelijk saai, veel rijstvelden en verschillende dorpjes. We reden door een gebied waar nog heel veel Balinese transmigranten wonen, zodat er overal Hindu tempels stonden. In het volgende dorp stond dan weer een moskee of een kerk. Er waren ook dorpen waar het alledrie voor kwam. Op een plaats vlak voor een brug stonden heel veel brommertjes bij elkaar. Toen we verder reden zagen we dat over de brug de politie een grote controle hield. Omdat veel brommertjes geen rijbewijs hebben en zonder helm reden, konden zij niet verder zonder het risico te lopen van een bekeuring. Aan de andere kant van de controle zagen we hetzelfde tafereel. Na de lunch kwamen we uit bij een nieuwe brug die men aan het bouwen was. We reden nog over de oude brug, die inderdaad nodig aan vervanging toe was. In Tomini verlieten we de kust en moesten we weer een col over. In een van de bochten was een vrachtauto in de berm geraakt. Er was gelukkig nog voldoende ruimte om er langs te kunnen. De weg was goed, er was zelfs een passerstrook aangelegd. Die was ook wel nodig want de hellingen waren erg steil. Tegen het eind van de middag bereikten we Palu. Vanaf daar volgden we de kust naar Dongella waar ons volgende hotel lag. Dat ligt helemaal op het puntje van de landtong. We hebben een huisje dat uitkijkt over zee. Iets verderop is het parelwitte strand met zonnebedden. Voor de deur kunnen we snorkelen. Dat wordt genieten de komende dagen want we verblijven tot dinsdag. In de avond was er een barbecue op het strand. Dat was prima verzorgd.