Tentena

Woensdag, 24 september zonnig onbewolkt 34 We stonden al heel vroeg op om van de opkomende zon te genieten. Deze werd echter afgeschermd door de bergen zodat hij al geel was toen we hem te zien kregen. Omdat we toch al vroeg wakker waren hebben we eerst heerlijk gezwommen in het meer. Het water is kristalhelder en de temperatuur voelt aan als een badkuip. Na het ontbijt zijn we met de boot weer naar de auto gebracht. Mas was nog bezig om hem schoon te maken. We zeiden nog dat dat onzin was omdat we dadelijk weer over de stoffige weg moesten. Orders van de baas luidde echter dat de auto elke dag schoon moest zijn. Omdat Mas nog niet klaar was zijn we een eind de weg terug naar Tentena in gewandeld. Daarbij hadden we steeds een mooi uitzicht op de unieke locatie van ons hotel. Even later werden we opgepikt en reden we terug naar Tentena. Dit is een middelgrote stad met heel veel dorpjes er om heen. In een van die dorpjes is een heuse Balinese gemeenschap. Toen we het dorp inreden zei Mas al Little Ubud, maar dat klopte wel. Overal waren de ons bekende Hindoe tempeltjes in de tuinen van de bewoners te zien. Deze Balinezen zijn ongeveer 40 jaar geleden door de overheid verleid met geld om van het overvolle Bali naar Sulawesi te verhuizen. Ze hebben elkaar hier in een dorp getroffen en hebben nog steeds hun Balinese cultuur. We hebben een bezoek gebracht aan een van deze transmigranten. Deze vrouw was 36 jaar geleden van Bali gekomen en had het hier heel goed naar haar zin. Zij wilde niet meer terug. Na deze Balinese dessa zijn we doorgereden naar de waterval. Deze waterval komt rechtstreeks uit het tropische regenwoud en heeft altijd heel veel water. Hij bestaat uit verschillende grote rotspartijen zodat er gesproken wordt van 12 stappen. Anderen komen zelfs tot 18 omdat ze de kleine valletjes in de rivier ook nog mee tellen. Langs de waterval is een trap gemaakt zodat je naar de top kunt lopen. Zeker de eerste val is erg indrukwekkend. Het water valt hier over een breedte van 30 meter een kleine 60 meter naar beneden. Dat gebeurt uiteraard met donderend geweld. Op een plateau kun je midden in de waterval staan. Daar raakte je echt onder de indruk van dit natuurgeweld. Het was verbazendwekkend om te zien hie deze kracht op de rotsen verloren ging en er een redelijk snel stromende maar verder kalme rivier ontstond. Hierna was het tijd voor koffie. Dat was echt koffie uit deze streek. Hij was erg sterk en zat met koffiedrap. We reden terug door de net aangelegde rijstvelden. Op deze velden heeft men geprobeerd om cacao te lasten groeien maar het gebied was te nat. Daarom is men weer terug geschakeld naar rijst. Men kan hier drie keer per jaar rijst oogsten. Het vierde kwartaal wordt meestal gebruikt om iets anders als cacao uit te proberen. Cacou kan hier twee keer per jaar geplukt worden. We kwamen weer in de Balinese dessa. Daar was een huwelijksceremonie bezig. We mochten meegenieten van het feest. Het bleek een gemend huwelijk te zijn tussen een Balinese jongen en een meisje van Toraja. Dat geeft hier geen enkel probleem meer. Voor 40 jaar terug werd er nog uitgehuwelijkt maar nu hebben de partners de vrije keuze. Er waren ruim 200 genodigden op het feest. Er waren toespraken van een hindoe priester, een christelijke leider, de leider van de Balinese gemeenschap en de districtschef, zeg maar de burgemeester. Daarna werd de lunch gereserveerd. We zijn toen verder gegaan omdat de ceremonie nog wel de rest van de dag kon duren. In het centrum van Tentena zijn we over een oude gammele brug gelopen. Deze doet nu nog alleen dienst als voetgangersbrug maar tot een paar jaar geleden wrong zich hier het verkeer over heen. Nu ligt er een stukje verder op een nieuwe brug. Na de lunch zijn we met Mas naar het ziekenhuis gereden. In ons hotel verbleven 5 Nederlandse artsen die op uitnodiging van de stichting die Annelies beheert kleine operaties verrichten. Ze hadden gisteren met Mas gesproken die last heeft van poliepen in zijn neus. We kwamen in het kleine ziekenhuizen. Annelies vertelde dat het erg druk was. Men verrichte nu ongeveer 300 consults en 100 operaties per dag. Dat zijn dan kleine ingrepen als het verhelpen van een hazelip. Mas heeft een tussenschot dat iets scheef staat. Dat kan verholpen worden. Hij kan zaterdag om de weg terug naar Makassar geholpen worden als zijn vrouw en baas daarmee akkoord gaan. We waren rond half vijf in ons paradijsje terug. We hebben heerlijk gezwommen en zittend op het balkon genoten van de zonsondergang.