Van Bira naar Senkang

Maandag, 15 september, onbewolkt 34°

We stonden weer vroeg op want Mas kwam ons om 8.00 uur halen. We reden via kleine dorpjes en rijstvelden naar Watampobe. Onderweg was de weg soms goed maar meestal was het een soort grindpad. Mas vertelde dat dit nog goed was in vergelijking wat we morgen krijgen.

Zo.n brug word je toch niet vrolijk van.

Aan de huizen kun je zien tot welke kaste de bewoners behoren. Dat stamt nog uit de tijd voordat de islam zijn intrede hier deed. De huizen van voorname mensen hebben aan de voorzijde drie of meer kleine puntdakjes. We hebben bij een klein stalletje onderweg koffie gedronken. De rijst wordt hier uitgezaaid en niet meer verpoot zoals gebruikelijk is. De velden zijn alleen in het droge seizoen te gebruiken omdat de in het regenseizoen ruim een meter onder water staan.

In Watampobe was het de bedoeling dat we een museum van de koningen van Bugineze zouden bezoeken. Mas gaf aan dat de gids die de toeristen rondleidde en in het Nederland uitleg kon geven twee jaar geleden was overleden. Nu konden we alleen maar rondlopen en kijken want uitleg was er niet meer. Toen we bij het museum kwamen bleek dat ook niet meer mogelijk omdat het gesloten was. Het was inmiddels lunch tijd en dus hebben we weer een leuk klein restaurant opgezocht. Voor nog geen 4 euro konden we geen pap meer zeggen. We reden door naar Sengkang. Vlak voor ons was net een ongeluk met twee scooters gebeurd. Gelukkig kon iedereen op eigen kracht weer op staan zodat er alleen materiele schade was.

Na de incheck bij het hotel zijn we naar de rivier gereden. Daar lag een gemotoriseerde kano voor ons klaar. We voeren de rivier af totdat we bij het Tempelmeer uit kwamen.

Dit is een groot meer dat echter haast gekanaliseerd word door de waterplanten. Deze worden door bamboestokken op hun plaats gehouden. Daar tussen waren plaatsen waar met netten gevist werd.

We voeren ruim een uur over het meer om bij een drijvend dorp uit te komen.

Hier woonden ongeveer 100 mensen in hutjes van bamboe. In een van de huisjes kregen we thee met gebakken banaan aangeboden.

Toen we weer richting Sengkang voeren kregen we een mooie zonsondergang te zien. Het was dan ook donker toen we weer bij de auto terug kwamen.