carlabernard.reismee.nl

Singapore

Maandag, 8 september en dinsdag 9 september half bewolkt 32°

We zijn vroeg opgestaan want we wilden de trein van 6.27 nemen naar Schiphol. De koffers hadden we al gepakt zodat we meteen konden vertrekken. In trein was het behoorlijk druk maar we konden gelukkig wel zitten. even na 8 kwamen we op de luchthaven aan. We hadden zaterdag al ingecheckt en hoefden nu dus alleen maar de koffers af te geven. We mochten 30 kg meenemen zodat ook dat geen problemen gaf. Alles liep erg voorspoedig en ruim op tijd waren we bij de gate.

Het vliegtuig vertrok keurig op tijd voor de trip van 10834 km waarover ongeveer 12 uur deden. We vlogen een stuk noordelijker over Wit Rusland om het gevaarlijke gebied in Oekraïne te vermijden. De verzorging was prima in orde. Naast de gebruikelijke maaltijden gingen de stewardessen geregeld met fruit, snoep en broodjes rond en werden de glazen regelmatig gevuld. Boven de Bengaalse Zee hadden we behoorlijk last van turbulentie maar verder was het een rustige vlucht.

We kwamen even na half 6 aan op Changi Airport. Daar verliep alles supersnel. De douane gaf ons waar wat stempels in ons paspoort en toen we bij de bagegeband kwamen waren de koffers er al. Buiten stonden voldoende taxi’s om ons naar ons hotel te brengen waar we voor 7 uur al waren. Dat gaf even een probleem want de kamer was pas in de middag beschikbaar. We kregen wel even een tijdelijke kamer waar we ons even om konden kleden. Het was buiten immers al lekker warm. We liepen richting het centrum in een stad die nog niet wakker was. De winkels waren nog dicht en was amper verkeer. Dat veranderde razendsnel na 8 uur. In korte tijd kwam de stad tot leven en ontstond er een gezellige drukte.

Na een ontbijt bij Raffles zijn we richting de haven gelopen. Daar konden we bijna niet komen omdat een groot gedeelte al is afgezet met metershoge hekken voor de F1 Grand Prix die eind september midden in de stad wordt gehouden. Via een speciaal daarvoor aangelegde voetgangersbrug liepen we over het tijdelijke circuit naar de aanlegsteiger voor de rondvaarboten. Daar was een dame dolblij om ons te zien want er waren nog geen andere klanten geweest. Ze belden en even later verscheen de rondvaartboot, die we dus privé kregen. We voeren naar de haven waar we een schitterend uitzicht hadden op de skyline van Singapore.

Deze wordt richting de zee bepaalt door het hotel Sands. Dat bestaat uit drie torens waar boven op een betonnen schip ligt. Op het dek van dat schip is een uitzicht promenade en voorde gasten van het hotel een zwembad. En dat dus allemaal op de 56 verdieping van het gebouw. Landinwaarts staan er deels nog koloniale gebouwen en verder ook weer hoge wolkenkrabbers.

Langs de rivier zijn mooie wandelroutes en terrassen aangelegd. De stad is bijzonder schoon.

Nergens zie je vuil en overal wordt geveegd. Op het weggooien van vuil of kauwgom staan hoge boetes.

Na de cruise zijn we via een mooie voetgangersbrug naar het Sand hotel gelopen om met de lift naar het promenade dek te gaan. Ondanks de smog en de heiigheid wat het uitzicht toch overweldigend.

Aan de voet van het hotel is een nieuwe mall gebouwd met daarin een koopgoot met de zeer exclusieve merken.

Via deze goot zijn we naar het havengedeelte gelopen. Na de lunch hebben we onze kamer gekregen en hebben we even een dutje gedaan.

In de avonduren zijn we naar Little India gelopen. Een wijk die bol staat van de Indiase invloeden, dus erg veel kleurrijke kleding, goud en kruiden. We hebben daar heerlijk gegeten waarna we naar bed zijn gegaan.

Paul

Mooi! Bijzondere mix van modern en oude cultuur zo te zien :-)

Ronald

Mooie start! Zal wel een shock worden als jullie op Sulawesi komen. Maar dat maakt het juist zo'n boeiende reis! Enjoy!

lies cloosterman

jessy had al gebeld dat jullie veilig geland waren maar dit is ook mooi groeten

Marian

De start is goed, maak er een leuke reis van!

Carin

Mooi om dit weer zo mee te mogen lezen! Boeiend!

Angela en Ronald

Prima start! Het wordt vast weer een mooie reis. Geniet er van. Groetjes vanuit een zonnig Kroatie.

Dees

Nee hoor, helemaal niet jaloers. Hoe kom je daar nu bij?!?!?! #*^%#~#}\>%%^. Een mooie vakantie gewenst. De start is inderdaad al geslaagd.

Dieneke

Prima start! Geniet ervan. Jaloers.........nee???!!! Prachtige foto's.

herman

Prachtig Singapore, mooie foto's, roept weer veel herinneringen op. Enjoy!

Jose

Wauw, dat is een andere besteding dan RT gisteren ;)) heel veel plezier ziet er prachtig uit. Fijn dat jullie ons meenemen in jullie bijzondere reis.

Han

Het ziet er geweldig uit! Mooi dat oud en nieuw bij elkaar.
Heel veel plezier en groetjes

Annie

Klinkt weer goed , mooi en genieten hoor.

Albert Elsendoorn

Ik ga jullie toch promoten bij RTL en SBS. Met de foto's en het commentaar 'beleef' je jullie reis helemaal mee! Dat doet niet onder voor bestaande reisprogramma's en hun presentatoren...