carlabernard.reismee.nl

Met de boot naar Phnom Penh

Dinsdag, 13 december 2011, half bewolkt, 29

Op half acht stapten we op de speedboot die ons in ruim 5 uur naar Phnom Penh zou brengen. De boot was geheel vol met 20 passagiers. Na een half uurtje werd een eerste stop gemaakt bij de Vietnamese kant van de grens. Wij hadden onze paspoorten samen de ingevulde grensdocumenten af moeten geven zodat het visum geregeld kon worden. Na een oponthoud van een 20 minuten vertrokken we weer om vijf minuten later bij de Cambodjaanse grens een tweede stop te maken. Hier kregen we onze paspoorten weer terug voorzien van het visum en de nodige stempels. Hierna zette de boot koers naar Phnom Penh. De Mekong rivier is hier heel breed. We voeren langs de ene oever en konden vaak de overkant niet zien. De bebouwing die we zagen waren niet meer dan hutjes.

In de dorpjes was vaak de tempel het enige stenen gebouw. Onderweg zagen we dat aan een kant van de Mekong rivier een steile wand was gegraven waarschijnlijk om het hoge water tegen te houden. Net na half twee kwam Phnom Penh in zicht. We voeren nog langs de hutjes en konden de wolkenkrabbers van de stad al zien. We voeren langs enkele tempels en het paleis voordat we aanmeerden. Daar stond een nieuwe chauffeur ons al op te wachten. Hij bracht ons naar het hotel. Het verkeer is hier aangenaam rustig. Vergelijken met de steden in Vietnam doet deze stad dorps aan.

We checkten in. Een gids kwam ons uitleg geven over het programma van de komende dagen en gaf wat nuttige tips voor het bezoek aan de stad. Alle prijzen zijn hier in US dollars. Zelfs uit de pinautomaten komen dollars. De Riel, zoals de Cambodjaanse munt heet, wordt amper gebruikt. We hebben eerst geluncht. Daarna hebben we de stad verkend. Phnom Penh heeft een relatief klein centrum. De hoofwegen zijn opvalllend schoon. Pas in de zijstraatjes ligt de rommel weer op straat en zijn de werkplaatsjes te vinden, die we inmiddels zo gewoon vinden. Er rijden er veel opvallend dure nieuwe auto’s rond. Het aantal brommertjes is laag en er wordt voorzichtig gereden. Als je oversteekt stop men voor je. We hebben het Independence Monument bezocht. Dat staat midden op een rotonde. Je mag er niet in. Daarna zijn we naar de Phsar Thmey gelopen. Dat is een grote overdekte markt. Daar kun je van alles kopen, van kleding tot nagemaakte elektronica producten, sieraden en horloges. Morgen gaan we met de gids de Russische variant hiervan bekijken. Hij gaf aan dat daar de prijzen nog gunstiger zijn.

We zijn naar de rivier gelopen. Daar is een kilometers lange brede boulevard aangelegd. Hier hebben we gedineerd. Aan de boulevard verschenen groepen mensen die op muziek ritmisch met bewegingstherapie bezig waren. De groep vlak bij onze tafel was al meer dan een uur bezig. We hebben nog een rondje door de stad gemaakt en zagen op andere pleinen ook van dit soort groepen.