carlabernard.reismee.nl

Da Lat

Donderdag, 8 december 2011, bewolkt, 25

We reden naar het terrein waar rond de jaarwisseling een grote bloemententoonstelling gehouden wordt. Da Lat is echt Het centrum voor de bloemen in Vietnam. Een belangrijk bloem is de tulp. Nog niet alles was gereed, maar je kreeg al een aardige indruk hoe het er over enkele weken uit moet zien. Er waren schitterende perken aangelegd met beeldengroepen. Op het middenterrein moet een grote fontein komen.

We reden door naar het oude station van Da Lat. Dit station is in art-deco stijl en wordt alleen nog gebruikt voor een oud treintje naar Trai Mat, een dorpje dat net buiten Da Lat ligt.

Toen we net uit het gammele treintje waren gestapt, dachten wat moeten we hier. We kwamen aan in een vuil dorpje met een gedeeltelijk verharde hoofdstraat. We liepen deze straat een eind in en kwamen toen bij een onderdoorgang met een lachende Boeddha uit. Achter deze poort was een pagode en grote tempel. Op beide gebouwen stonden beelden en waren versieringen aangebracht. Deze waren gemaakt van stukjes aardewerk.

Het ziet er kitscherig uit, maar het heeft ook wel wat. Naast de pagode is men bezig om een nog groter bouwwerk te maken. In de tempel stond een grote Boeddha.

We zijn met het treintje weer terug gereden naar Da Lat. De locomotief reed nu achteruit, want die kon op het kleine stationnetje niet keren. Hij kon wel gerangeerd worden zodat hij weer aan de voorkant van de twee treinstellen kwam te staan.

We brachten een bezoek aan het keizerlijke paleis. Paleis is misschien een wat groot woord voor een groot huis uit het begin van de vorige eeuw.

We mochten alleen maar binnen als we grote sloffen over onze slippers aantrokken. De inrichting was nog geheel intact zoals het gezin van Boa Dai daar geleefd heeft. Wat op viel waren de kleine bedjes en de verhoging waarop zijn kantoorstoel stond zodat de keizer toch over de tafel heen kon kijken. We reden door naar Lam Ty Nipagode. Deze wordt nog bewoond door een groep monniken. Hij heeft een traditioneel uiterlijk en viel daardoor in het niet bij de tempel van Trai Mat.

In de middag hebben we een stevige wandeling om het meer gemaakt. Na het diner hebben we nog wat rond gekuierd in het centrum van Da Lat.

Bert Visser

geweldig om jullie reis zo te kunnen volgen. het nodigt ons uit om ook eens Vietnam te ervaren.
groeten en goede reis verder

Bert en Lies Cloosterman

Jullie hebben weer een druk programma beleefd. wel heel gevarieerd. Wat mooi allemaal!
liefs en groeten

Bianca

Het is echt zo leuk om alles te volgen.
Ik geniet al, hoe geweldig moet het voor jullie zijn!