Hoi An

Zaterdag, 3 december 2011, regen en opklaringen, 21

Even na achten vertrokken we weer uit Hue. We reden langs de luchthaven om vanaf daar in de richting van Da Nang te rijden. Buiten Hue werd de weg soms erg slecht. Dat veroorzaakte regelmatig lekke banden. Als dat bij een vrachtauto gebeurt, worden er gewoon wat takken voor en achter het voertuig neergelegd als wegafsluiting, Iedereen houdt daar dan rekening mee. We konden zien dat de tegenstellingen hier groter zijn dan in het noorden. De meeste huizen zijn hier wel afgemaakt en rondom geschilderd, maar de buren kunnen dan rustig nog hutje wonen. De huizen hebben soms ook al iets dat op een voortuintje lijkt. Hierdoor doet alles gemoedelijker aan. Ook zagen we voor het eerst mannen op de buffalo’s rijden.

We moesten twee passen over. De tweede was een behoorlijke klim. Tijdens deze klim begon het te regenen. Op de top van de berg hadden we onze koffiebreak in ‘Coffee in the clouds’. Die naam klopte precies want de regen kwam met bakken uit de hemel en er was amper zicht op de stad die onder ons langs.

In Da Nang hebben we de treintickets voor volgende week opgehaald. Hierna kwamen we bij de kust uit. Hier worden in een hoog tempo enkele tientallen vakantie resorts uit de grond gestampt.

Na een ritje van 4 uur kwamen we in Hoi An aan. Hoi An staat bekend om zijn kleermakers De chauffeur bracht ons eerst naar een kleermaker. Bij deze kleermaker liet men eerst zien hoe van de zijderups zijde wordt gemaakt. Daarna liepen we door ruimte waar we tafelkleden, geborduurde foto’s en kleding konden bestellen. We zijn hier niet op in gegaan omdat we eerst nog verder wilde kijken.

We checkten in in ons hotel Riverside. Dat ligt net buiten Hoi An aan een riviertje. We kregen en mooie kamer met uitzicht op de rivier.

Met het busje van het hotel werden we naar het centrum van Hoi An gebracht. Zowel de dames van de receptie als de bestuurder van het busje raden nog een kleermaker aan. In Hoi An heb je een paar soorten winkels: kleermakers, schoenmakers, houtsnijwerk, lampions, souvenirs en restaurants. Het geeft een heel levendige, gezellige indruk. Het centrum bestaat uit oude gebouwen en is verboden voor auto’s. We hebben drie kleermakers bezocht en bij eentje, Tina twee broeken, twee colberts en een winterjas besteld. We kunnen deze morgen al komen passen.

Het centrum van Hoi An is heerlijk om door heen te wandelen. Ook hier was weer een groente en vleesmarkt, direct aan de oevers van de rivier.

Op de rivier varen taxiboten. Deze zijn dan afgeladen met brommertjes en fietsen. Tijdens de spits varen deze boten af en aan.

We hebben gegeten in een restaurant op Lantareneiland. Op dit eiland worden lampions verkocht. Deze hangen in vele kleuren voor de winkel als etalage.

In het restaurant zaten we buiten op de eerste verdieping zodat we een goed uitzicht hadden over de haven en de omliggende straten. Dat was een leuke combinatie om wat te zien te hebben en goed te kunnen eten.

Het is hier nog goedkoper dan in het noorden. Dat geldt ook voor de souvenirs. We hebben nog wat rondgewandeld waarna het hotelbusje ons weer terug bracht. We waren net op onze kamer toen de was, die we vanmiddag hadden afgegeven al weer schoon en gestreken werd afgeleverd.

Zondag, 4 december 2011, regen en zonneschijn, 27

We hebben eerst lekker uitgeslapen. Na het ontbijt zijn we weer met het busje van het hotel naar het centrum gegaan. We werden bij Tina, onze kleermaakster uitgezet.

Daar was de kleding al pasklaar. De broeken die zijn nagemaakt zijn perfect. De colberts moeten nog iets bijgewerkt worden. De winterjas was nog niet klaar. We hebben nog twee jurkjes en een blouse besteld. Deze kunnen we vanavond al passen.

Hierna zijn we terug gewandeld naar het hotel. Het zonnetje kwam flauwtjes door de wolken. Daarom zijn we doorgelopen naar het strand. Het was een mooi breed zandstrand met een behoorlijk woeste zee.

Hier hebben we in een lekker zonnetje de middag op strandbedjes doorgebracht.

Op het terras van de hotelkamer hebben we genoten van de ondergaande zon.

Hierna zijn we naar het centrum gewandeld. Dat is maar 3 kilometer en dus goed te doen.

Bij Tina was nu alles gereed. Bijna alles zat nu perfect. Alleen een jurk wordt nu wat korter gemaakt. De blouse is zo goed geworden dat er ook nog een in een andere kleur is besteld.

Hierna hebben we door het centrum gewandeld. Het was opvallend druk. Bij de rivier werden dan ook heel veel wenslichtjes op het water geplaatst. Dat gaf uiteraard veel sfeer. Na het diner hebben we een taxi terug genomen.