carlabernard.reismee.nl

Ninh Binh en Hanoi

Maandag, 28 november 2011, regen, 24

We zijn vanmorgen begonnen met het bezoeken van Tam Coc. Hiervoor reden we naar de haven. Daar lagen roeibootjes klaar, die je naar de grotten brengen. We kregen een echtpaar dat de pensioengerechtigde leeftijd al enkele jaren achter zich had liggen.

De vrouw roeide met haar voeten en de man stuurde bij met een roeispaan. Via wat kleine kanaaltjes kwamen we bij de eerste rotsen uit. Na een bocht doemde de eerste grot op. Het leek een smalle spleet boven het water, waar we inderdaad net onder door konden.

Omdat er in de grot een bocht zat, was het even aardedonker, maar al snel zagen we weer een smalle strook licht en kwamen we even later weer op open water uit. Om ons heen waren hoge half begroeide rotsen.

In het water waren vissers bezig met het van de grond schrapen van een soort mossel. Hiervoor gebruikten ze een driehoek van bamboe waar gaas was voor gespannen. Hiermee schraapten zij over de grond en kwamen de diertjes in een net dat daar aan vast zat. Het was te zien dat dit erg zwaar was. De mensen liepen tot aan hun middel in het water.

Het gebied straalde een enorme rust uit. Je hoorde alleen het gefluit van vogels. De tweede grot werd vooraf gegaan door een grote boom die over de versmalling heen was gegroeid. De tweede grot was minder lang.

Hierna diende zich al snel de derde en laatste grot zich aan. Hierbij was de ruimte waar we onder door voeren beduidend kleiner. Na de grot kwamen we bij een grote tempel uit, die half tegen de helling aan was gebouwd. Hierna voeren we weer terug. Carla werd gevraagd om ook mee te roeien. Even later begon het stevig te regenen, waarna we even schuilden bij een van de grotten. De oudjes maakten er meteen gebruik van om hun koopwaar aan ons aan te bieden. Toen we aangaven daar geen interesse in te hebben, werden de T-shirts en handwerkjes weer opgeborgen en voeren we terug naar de haven. Halverwege werd het gelukkig weer droog.

Van de haven reden we via de AH1 weer naar Hanoi. Onderweg kregen we nog enkele stevige buien te voorduren, maar toen we weer bij ons hotel in Hanoi aankwamen was het weer droog.

We namen afscheid van Hop. Hij bleek een leuke, onderhoudende gids te zijn, die ons prima rondgeleid heeft. Hij had interesse in heel veel zaken. Zijn aandacht ging uiteraard ook uit naar meisjes, want hij was nog steeds single. Toen hij hoorde dat wij in Nederland nog een vrije dochter hadden, bleef hij daar naar vragen. Hij gaf aan binnenkort zijn studie weer op te pakken om zo zijn land verder te kunnen helpen. De chauffeur zien we de komende dagen nog, want hij zal ons de komende dagen naar Halong Bay brengen.

Nadat we weer waren ingecheckt, liepen we de oude stad in. We waren nog geen 200 meter van het hotel toen er een complete wolkbreuk was. We hebben even geschuild en zijn daarna terug gelopen om de regenjassen te halen. Even later was het al weer droog.

We zijn naar het Poppentheater gegaan. In dit theater wordt een spel opgevoerd met poppen die worden bediend door gebruik te maken van bamboestokken. Alles speelt zich in het water af en de poppenspelers staan dan ook tot aan hun navel in het water. Boven de waterbak zit een orkest dat de muziek verzorgd. In ruim drie kwartier zagen we een mooie show en dat voor een entreeprijs van 100.000 Dong of te wel 3,60 euro.

Na het diner zijn we rustig terug gewandeld naar het hotel om ons klaar te maken voor de komende drie dagen. We gaan dan met een boot door Halong Bay varen. Daar zal geen internet zijn, dus jullie zullen even geduld moeten hebben voor dat verslag.

Eric

De reis wordt al maar mooier! Wat een prachtig gebied waren jullie vandaag. Je hebt hele mooie foto's gemaakt. Binnenkort een paar dagen zonder Internet; dat is helemaal kicken ....:)

Dees

Roeien met de voeten? Carla dat is iets voor ons! Weet je hoe goed dat is voor de buikspieren? Vandaar die platte buiken. :-) Ben benieuwd naar het volgende verhaal.

Grtjs. Dees

reggie

prachtig! en nog zoveel meer te zien en te beleven.....

groetjes

Patrick

Schitterende Foto's

Marian Hopman

Prachtige dingen die jullie meemaken !
Wat moeten sommige mensen toch veel doen voor hun dagelijks brood . Wij willen eigenlijk niet eens een beetje bezuinigen maar als de opbrengst naar de armere onder ons zou gaan zou ik daar geen problemen mee hebben .
Misschien voor een klein stil motortje i.p.v. met de voeten roeien ! Nog mooie dagen toegewenst !!!
Gr. Marian.

Bianca

Weer een schitterend verslag! De vis wordt duur betaald in Vietnam. Graag kijk ik uit naar jullie vervolg...
Even geduld hebben maar. Heel veel plezier!

Bert en Lies Cloosterman

wel mooi die grotten.
zijn jullie erg nat geworden? en ben je dan weer
snel droog. ja we wachten wel een paar dagen.
veel plezier