carlabernard.reismee.nl

Mau Chai

Zaterdag, 26 november 2011, half bewolkt, 26

Na ruim 9 uur kwam de trein in Hanoi aan. Het was nog diep in de nacht, maar vanuit de trein konden we zien dat het op de plaatselijk markt al erg druk was. Hop stond ons al bij de wagon op te wachten. Hij was blij ons weer te zien, maar vond uiteraard de reden van ons spoedige vertrek spijtig. Hij bracht ons naar ons hotel in het oude centrum. De weg daarna toe was nagenoeg verlaten. Het was op de markt zo druk omdat een tussenhandel was. De handelaren kochten daar hun waren die later op dag in de straten werd verkocht. We kregen daar voor die paar uur geen kamer maar konden ons wel even opfrissen om daarna gebruik te maken van het ontbijt.

Tegen 8.00 uur pikte hij ons weer op. Hij bereidde ons voor op een lange zit naar Mai Chau. We reden in zuidelijke richting. Het duurde ruim een uur voordat we Hanoi eindelijk verlaten hadden. We reden door een vlak landschap. De brommertjes reden nog steeds aan alle kanten langs ons heen. Verder was er op deze weg veel meer vrachtverkeer. Het blijft toch een vreemd gezicht om een man op een brommer te zien zitten met achterop gesprokkeld hout dat in bananenbladen is gedraaid en in zijn hand de nieuwste witte iPhone.

Na een koffiebreak veranderde het landschap en diende zich stevige bergen aan. Er zaten weer behoorlijke beklimmingen in van meer dan 10%. Op velden wisselden rijstvelden en suikerriet elkaar af, waarbij de laatste steeds meer de over hand kreeg. Suikerriet zijn hier stengels van ruim twee meter. Deze worden gekapt en daarna in de breedte achter op de brommer vervoerd. De gemiddelde snelheid ligt rond de 40 km/u waardoor iedereen tijd genoeg heeft om te reageren op de vaak onverwachte manoeuvres van de overige bestuurders. Er reden hier ook heel veel brommertjes met daarachter een aanhangwagentje zodat ze nog meer in een keer mee konden nemen.

Rond 12.30 kwamen we in Mai Chau aan. Dit ligt in een vallei. We werden naar het hotel gebracht. Daar hebben we geluncht en ons even lekker gedoucht. Het zonnetje kwam er lekker door en we hebben nog een uurtje bij het zwembad doorgebracht.

Hop pikte ons op en we zijn wandelend naar twee dorpjes van de minderheden gegaan. De huizen in deze dorpjes zijn gebouwd op palen.

Dat was in het verleden noodzakelijk om het vee te herbergen en tevens als extra bescherming tegen de tijgers, toen deze hier nog voorkwamen. De dorpjes zijn duidelijk een toeristische attractie en zijn daardoor hun puurheid verloren. Het is een aaneenschakeling van huizen waar lappen stof, shawls, rugzakjes en andere handwerkstukjes verkocht werden. Het was wel een verademing dat je niet werd benaderd zoals in Sapa door de agressieve verkopers. Hier was alles erg gemoedelijk. Het was duidelijk te zien dat deze mensen het financieel een stuk beter hadden dan de bergstammen in het noorden.

Na een wandeling door de twee dorpen hebben we met Hop nog een tocht door de rijstvelden gemaakt.

Hop had voor ons een maaltijd gereserveerd in het dorpje. We kregen om te beginnen traditionele thee. Daarna kwamen er verschillende schalen op tafel. Op eentje lagen zes pakketjes van groenten en vlees. Verder waren er borden met boontjes en rauwkost, een bord met drie soorten vlees en ei. Op een bord lag een bamboekoker. Deze werd opgemaakt en daar kwam een rolletje bladeren uit. De bladeren werden verwijderd en toen kwam de vis te voorschijn. Deze smaakte heerlijk mals. Op het eerste gezicht hadden we geen idee wat we te eten zouden krijgen, maar toen we de vis en de pakketjes proefden, wisten we zeker dat we niet zouden verhongeren. We hebben bijna alles opgegeten. Het was heel anders van smaak dan de gerechten die we in het noorden hebben gegeten, maar ook dit was genieten. Als toetje waren er hele kleine mandarijnen. Deze was lekker sappig. Daarna hebben we nog een tijdje met Hop na zitten kletsen onder het genot van de thee. Hij bracht ons terug naar het hotel waar op een terras tegenover het hotel een Taise dansgroep voor ons optrad. Het gezelschap liet enkele fraaie originele dansen zien en bij sommige werd ook gezongen. Het gaf een aardige indruk van de cultuur van de Tai.

bert en lies cloosterman

weer met veel genoegen gelezen!
groeten van ons

rini strijbosch

Bedankt voor de hele leuke en orginele kaart

Bianca

Hoi Carla en Bernard,
Wat geweldig dat wij zo met jullie mogen mee reizen!
Wat een geweldig avontuur!

Eric

Prachtige reisverslagen en hele mooie foto's! Fijn dat je zoveel anderen ook nog eens laat meegenieten.