carlabernard.reismee.nl

Mount Cook

Zaterdag, 4 december 2010, 25° zonnig

Toen we vanmorgen vanuit ons bed naar buiten, was weer helemaal bewolkt. Dat kwam slecht uit omdat we vandaag onze laatste kans wilde benutten om Mount Cook te bekijken. Met zijn 3754 meter is dat de hoogste berg van het land. We reden een uurtje langs een rivier en meren waarin verschillende dammen waren gebouwd. Met de dammen wordt een groot gedeelte van de energie opgewekt. Na het plaatsje Otematata veranderde het landschap. Het werd geheel vlak. Er waren enorme weides. Na Twizel kwamen de bergen weer terug. We reden over de dam van het Lake Pukaki. Het water in dat meer was heel helder blauw, het was haast onnatuurlijk.

Het begon inmiddels op te klaren. In Lake Tekapo hebben we koffie gedronken en een bezoek gebracht aan een klein kapelletje dat aan de rand van het meer staat.

De lucht was nu strakblauw. We zijn daarom teruggereden. Via een weg langs het Hydra Canal kwamen we bij een zalmkwekerij uit. Vanaf daar hadden we een schitterend uitzicht op Mount Cook. We kochten verse zalm. Deze overheerlijke zalm hebben we bij een van de uitkijkpunten verorberd met uiteraard de berg in het vizier. Wat kan het leven toch mooi zijn.

Vanaf Mount Cook zijn we naar Christchurch gereden. Dat was een saai stuk weg. Kilometers lange kaarsrechte wegen met alleen maar gewassen om je heen. Het enige wat nog interessant was, waren de enorme beregeningsinstallaties. Er was er eentje bij die meer dan een kilometer lang was.

We hebben een camping genomen net boven Christchurch aan het strand. Het is hier nu volop zomer. Het blijft een vreemde gewaarwording om de zomerse gedachte te combineren met kerstmis. Je ziet de mensen hier al hun kerstinkopen doen en op de straten komt steeds meer kerstversiering. Ze combineren dat ook nog met sneeuwpoppen.